Pages

December 16, 2016

3.2.8. Garcea chestionatorul jucand alba-neagra cu conduita preventiva


Cu Garcea la luat permisul auto



3.2.8. Garcea chestionatorul jucand alba-neagra cu conduita preventiva


Regulile conduitei preventive au o importanta de viata si de moarte. Examenul teoretic din aceste chestionare trebuie sa contribuie la fixarea si mai buna a lor in mintea cursantului. Din pacate sunt unele chestionare care induc in mintea cursantului exact opusul. Ele confirma predispozitia antisociala al lui Garcea chestionatorul despre care am tot analizat in acest subcapitol. Urmatoarele doua sectiuni sunt dedicate unor chestionare care arata tendinta de a crea o periculoasa confuzie in ceea ce priveste conduita preventiva prin inocularea in mintea cursantului de catre Garcea chestionatorul a unor actiuni dubioase la volan

Totul pleaca de la pasivitatea legislatiei in acest domeniu. Ea nu defineste conduita preventiva in materie de comportament la volan, facand-o interpretabila in fel si chip. Acest lucru este foarte anormal in situatia in care viata romanilor a devenit din ce in ce mai nesigura si mai riscanta. Ar fi fost bine ca legislatorul sa se fi consultat mai mult cu specialistii si astfel sa creeze o viziune unitara si coerent aplicabila in cazurile reale. Simtind lipsa de unanimitate sau de sinceritate a institutiilor abilitate in stabilirea ei, Garcea chestionatorul a gasit momentul de a se manifesta despotic, si de a-si bate joc de inferiorii ierarhici prin definirea si clarificarea ei.

In general, dupa ce se face abstractie de compromisurile din viata reala, conduita preventiva este definita in mai multe forme. Dar toate au un punct comun: ea inseamna prevenirea situatiilor care genereaza pericole de a se produce accidente sau alte evenimente nedorite (diverse pene, impotmolire, inzapezire e.t.c.) . De exemplu, daca stationezi cu vehiculul intr-o curba periculoasa asta inseamna ca n-ai fost prevazator si ai incalcat regulile conduitei preventive.

Exista o conduita preventiva in viata de om simplu si alta in viata de sofer. Cele doua au multe puncte comune si vizeaza evitarea situatiilor neplacute. Dar ele au si elemente incompatibile. Sa mergi pe strada in anumite conditii face parte din conduita preventiva a soferului conducator de autoturism. Dar daca un om simplu (fara masina) face acelasi lucru asta se cheama comportament riscant. Aceasta diferentiere nu se regaseste in chestionarul de fata.

Dupa cum am aratat in primul capitol , Garcea chestionatorul sugerea in acel chestionar implementarea ei in mod zelos acolo unde nu trebuie sa existe. El s-a aflat intr-o manie de a extinde conduita preventiva cu mult in afara ariei sale de competenta, conform unei mentalitati dictatoriale ce controleaza vietile supusilor in cele mai mici detalii. Iata-l acum ajungand in extrema cealalta, in care presupusa-i intelepciune isi arata falsitatea si ipocrizia. In fata posibilitatii mitei intelepciunea ii va fi palit subit. Putem vedea cum in chestionarele din aceste doua sectiuni Garcea chestionatorul incurajeaza o aprobare periculoasa a manevrelor riscante facute de soferii agresivi, dand peste cap insusi conceptul de „conduita preventiva” si producand indiscutabil confuzie in mintea soferilor lipsiti de experienta. Varianta declarata corecta in cazul urmatorului chestionar lasa impresia ca conduita preventiva nu mai conteaza:



Raspunsul corect la aceasta intrebare ar fi dupa Garcea chestionatorul doar varianta B. Iata ca de data asta el reduce conduita preventiva activa doar la „adaptarea vitezei de deplasare la conditiile meteo-rutiere specifice”. Vedem si o conduita preventiva pasiva ce consta in „anticiparea si evitarea actiunilor incorecte ale partenerilor de drum”. Putem vedea aici cu stupefactie ca „a circula prudent, cu viteza redusa” nu ar fi conduita preventiva. Este posibil asa ceva? Cum poti sa gandesti astfel? Esti copil? Desigur ca nu. Esti doar spagar. Desigur ca cu spaga se poate spune si afirma orice. O astfel de fentare a bunului simt este un moft grosolan de complicare inutila a domeniului totusi limitat al soferiei cu scopul de a face din el un fel de stiinta demna de premiul nobel.

Mai departe sa privim si chestionarul de mai jos!



Garcea chestionatorul spune ca raspunsul corect ar fi doar varianta B. Nerecunoasterea variantei C ca fiind adevarata are un scop antisocial de a lasa impresia unui cursant ca poate trece spre drumul din stanga intr-o intersectie nedirijata ca aceasta, desi regula prioritatii de dreapta este una de baza. Dar daca un sofer mai slab se trezeste la un moment dat in viata cu o situatie asemanatoare cu cea din acest chestionar s-ar putea sa faca o greseala cu consecinte foarte grave. Imaginea oferita de chestionar nu ne arata decat cativa metri din drumul din dreapta. Din ce vedem nu stim daca pe el vine vreun autovehicul. Dar, pana trece autocamionul e posibil ca pe drumul din dreapta sa-si faca aparitia o alta masina. O conduita preventiva ar trebui sa ia in calcul in mod constant astfel de situatii iar aceste chestionare trebuie sa tina cont de ele. Legea prioritatii de dreapta trebuie sa functioneze permanent.







No comments:

Post a Comment

Keep calm and say something smart!