Pages

August 28, 2017

4.5. Formulari tautologico-pleonastice si alte stupizenii

Cu Garcea la luat permisul auto



4.5. Formulari tautologico-pleonastice si alte stupizenii


Daca unele intrebari jignesc cursantul pentru absurditatile cuprinse in formularea lor, altele jignesc prin tautologia lor. Ele par intrebari puse unor copii cu deficiente intelectuale si nu unor adulti sanatosi si responsabili, gata sa conduca o masina.



E clar ca e vorba de B. asta e o intrebare pentru copii. Si ei stiu ca maximul si minim-ul nu se depasesc peste si sub. A plasa o astfel de intrebare intre cele pentru evaluarea cunostintelor teoretice ale viitorului sofer este un atac marsav la adresa demnitatii nu doar a celui in cauza , ci si la adresa medicului psihiatru care si-a pus parafa si semnatura pe fisa medicala. Cine face lucru asta? Un tablagiu corupt si analfabet? Mi se pare o nesimtire crasa.



Observati expresia „compresia artificiala a inimii”. De parca tu ca sofer pus in situatia de a da ajutor ai putea face altceva decat artificial… Poate doar Garcea chestionatorul se crede un fel de Dumnezeu pe pamant incat sa faca minuni in mod natural…

Dupa cautari pe internet vedem ca „Compresia cardiaca” tine de o conditie patologica numita „tamponada cardiaca”  . De aceea sintagma „compresia artificiala a inimii” nu se gaseste in limbajul medical de specialitate, fiind mai curand o inovatie a lui Garcea chestionatorul. Gasim mai frecvent formula „compresie toracica”.

Se putea aici folosi expresia foarte precisa de „resuscitare cardio-respiratorie”, mai ales ca Garcea chestionatorul nu s-a mai chinuit sa faca din A si B niste distractori mai inselatori, ca in multe alte cazuri. E specific personajului Garcea de a folosi astfel de termeni pomposi pe care nu-i intelege insa destul. La o cautare scurta pe internet observam ca compresia inimii este un fenomen diferit de resuscitare.



O astfel de intrebare este una dintre cele mai usoare. Si un copil ii poate intui raspunsul. Dar uitati-va insa la imbecilitatea cerintei! Faci masina mai vizibila daca o speli? Poti spune ca placutele de inmatriculare trebuie sa fie mereu curate pentru ca sa se vada numarul masinii. Dar ca sa insinuezi ca nu s-ar vedea suficient masina cand e prafuita… Imi imaginez cum dispare ea sub praf in cateva sute de mii de ani ca a lui Batman.



Si aceasta intrebare e simpla si intuitiva. Din pacate realitatea ei are cel putin vreo 20-25 de ani vechime. Telefoane publice nu prea mai exista in noua realitate sociala a telecomunicatiilor unde telefonia mobila a inlocuit-o pe cea fixa in mare masura. A pastra o astfel de intrebare in setul de chestionare pentru verificarea cunostintelor teoretice pentru examenul auto este o mare gogomanie.



Dupa Garcea chestionatorul raspunsul corect ar fi doar varianta A. Ce-i drept aceasta are cel mai complet raspuns deoarece spune ca urmeaza o intersectie. Asta este singura diferenta dintre varianta A si varianta C. Totusi cerinta nu este despre ce se afla la 300 de metri dupa acest semn, ci despre ce trebuie sa faca soferul pe parcursul acestei distante. Asadar si varianta C este adevarata.



Garcea chestionatorul spune ca varianta A ar fi corecta. Cred ca acest chestionar nu este facut din rautate, ci chiar dintr-o intentie in principal onesta. Cred ca intentia principala a lui Garcea chestionatorul a fost sa descurajeze o apropiere cu viteza prea mare de o trecere de pietoni, care se poate finaliza cu o frana brusca. Asta m-a facut sa nu plasez acest chestionar in capitolul 3, cel dedicat razbunarii lui Garcea chestionatorul pe societate http://baldovin.blogspot.ro/2016/09/31-garcea-chestionatorul-dupa-ce-primit.html . Dar totusi, cu ambivalenta lui tipica nationalist-antisociala, in el exista si o forma resentimentara. Mai intai folosirea expresiei „intentioneaza sa se angajeze in traversare” este un element de deruta, dupa cum am aratat aici (4.2. Contradictii). Despre lipsurile legislatiei cu privire la folosirea acestei expresii am discutat aici in sectiuea "Garcea legislatorul si problema precizarii limitelor de reducere a vitezei"

Si, dincolo de ea, se poate observa „sprijinul” lui Garcea chestionatorul care adauga propria angoasa acestui chestionar: daca trebuie sa „acordati prioritate de trecere pietonilor care au acest drept”, asa cum afirma raspunsul B, atunci e clar ca s-au angajat in traversare, altfel n-ar avea acest drept. E singurul moment in care pietonii au prioritate de trecere fata de masini.

Apoi, chiar si o viteza de sub 30 km/h in localitati sau 50 km/h in afara acestora poate aduce o franare brusca. Sa luam de exemplu situatia nefericita a unui copil care apare de nicaieri in fata masinii. Sau pe cea a unui camion/tir care tocmai trece pe o trecere inainte sa ajungem noi pe ea; in spatele camionului/tirului se angajeaza in trecere un pieton care nu ne poate vedea pe noi si pe care nici noi nu-l vedem din cauza volumului acestuia. In acest caz, ajungand unul lana altul, suntem nevoiti sa incetinim brusc. Iata o situatie in care varianta B de raspuns este valida. Si, cu siguranta ca nu e singura.

Frustrarea celor care au comentat aceasta intrebare se vede aici.

Observam ca intrebarea A nu zice nimic despre oprire. Adica ii calc cu 30 km/h? nu cred…



Garcea chestionatorul spune ca varianta corecta ar fi C. Insa indicatorul 2 se foloseste si la trecerea la nivel cu o cale ferata cu bariere. In acest caz nu e obligatorie oprirea, atunci cand barierele sunt ridicate, ci doar incetinirea. Iata o situatie in care varianta b nu este valida, ceea ce face ca doar varianta a sa fie valida. Apoi, dincolo de asta, chiar daca varianta c ar fi valida, ar trebui bifate si variantele a si b ca valide, deoarece ele implica notiuni subinscrise total in varianta c si preiau validitatea acesteia, dupa cum am aratat aici: http://baldovin.blogspot.ro/2017/04/3313-garcea-chestionatorul-logicianul.html . Pentru a le face invalide forma lor trebuie sa fie astfel „A. Doar indicatorul 1;” sau „B. Doar indicatorul 2;”




August 24, 2017

4.4. Raspunsuri incomplete

Cu Garcea la luat permisul auto



4.4. Raspunsuri incomplete


Am vazut intr-o sectiune anterioara faptul ca in aceste chestionare Garcea chestionatorul are mania de a declara variantele incomplete de raspuns ca false. Argumentam in acel articol ca o astfel de decizie de evaluare este profund antipedagogica in zilele noastre. Pedagogia contemporana incurajeaza o evaluare in care se puncteaza si variantele partiale de raspuns. Ulterior examinatorul aduce completari care il fac pe evaluat sa inteleaga cat mai precis nuantele raspunsului si complexitatea situatiei. Dar iata ca, desi are mania sanctionarii ca nevalide a raspunsurilor incomplete in acele cazuri, totusi exista si alte cazuri in care acestea sunt declarate valide iar regula initiala este abandonata. Ar fi fost bine daca el si-ar fi schimbat ulterior strategia. Din pacate, exista multe situatii in care folosirea raspunsurilor incomplete, fara precizari ulterioare, produce confuzie in mintea cursantului. In aceasta sectiune am reunit mai multe exemple de chestionare facute in asa fel incat, prin natura raspunsurilor declarate valide si a celor declarate nevalide, el tinde sa refuze calitatea de valide a cunostinte viabile si importante, dar si sa declare valide cunostinte eronate. De asemenea sunt cazuri in care sunt declarate nevalide raspunsuri partiale la anumite intrebari in care procentul de adevar este foarte mare in raport cu cel de fals. Iata un astfel de exemplu in acest chestionar:



E drept ca indicatorul are un nume prescurtat, respectiv „accesul interzis autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas”. Dar exceptia se extinde si pentru mopede, scutere si biciclete (care, dupa acceptiunea lui Garcea legislatorul nu sunt considerate autovehicule). In urmatorul video se precizeaza acest lucru:

http://www.scoalarutiera.ro/intrebari-posibile-drpciv-categoria-b/1502/interdictia-impusa-de-indicatorul-din-imagine-se-adreseaza

Varianta A nu precizeaza acest lucru, li, fiind partiala , conform stilului lor, ar trebui declarata de asemenea falsa si chestionarul invalid.




Aceasta intrebare putea sa fie inclusa foarte bine si la sectiunea dedicata lipsei de intelegere adecvata a expresiilor pentru ca Garcea chestionatorul nu intelege formula interogativa „Ce pericole…?” din cerinta. Sensul ei este acela de „Care sunt pericolele…”. in variantele de raspuns la cerinta nu sunt enumerate niciun pericol, asa cum se cere prin respectiva formula. Doar se mentioneaza faptul ca „exista riscul unei accidentari”, cu pericolele de avariere a masinii sperieturi, fracturi etc. Fiecare se gandeste la aceste pericole dupa propria experienta anterioara sau imaginatie. Asa ca varianta a de raspuns are forma prea generala pentru cerinta in cauza si, prin urmare, este incompleta. In acest caz exista doua solutii de rezolvare a problemei: 1 fie se descriu cele mai importante pericole in variantele de raspuns, fie se schimba forma cerintei cu ceva de genul: „Daca nu se foloseste centura de siguranta”





August 21, 2017

4.3. Neclaritati

Cu Garcea la luat permisul auto



4.3. Neclaritati


Si intrebarile din aceasta sectiune ar fi putut foarte usor sa faca parte din cele trei din capitolul anterior, respectiv din sectiunea dedicata folosirii intentionate a situatiilor neclare pentru a induce in eroare . Dupa cum am vazut atunci, asemenea unui jucator de poker, Garcea chestionatorul a cautat cu predilectie sa creeze situatii, imagini sau sa foloseasca notiuni neclare pentru a induce cursantul in eroare. In sectiunea de fata insa le-am inclus pe acelea in care predilectia parca nu e atat de vizibila. Ambiguitatea lor vine mai mult din mintea tenebroasa si incapabila de o comunicare eficienta mai lui Garcea chestionatorul mai curand decat din intentia sa de a induce in eroare. Am cumpanit daca sa plasez acolo sau aici unele dintre aceste intrebari. Pana la urma le-am inclus aici pe cele fata de care am simtit ca au aceasta ambiguitate involuntara ce vine din inertia natural ambigua a gandirii lui Garcea chestionatorul si nu din intentia sa asumata de a duce in eroare.

Iata un exemplu de intrebare cu 50% intentie antisociala a lui Garcea chestionatorul de a induce in eroare si 50 % incapacitate de constructie clara a unei situatii ipotetice:



Raspunsul corect dupa Garcea chestionatorul este C. El este intr-adevar corect daca varianta de raspuns se refera la sensul opus de mers fata de sensul pe care mergea initial. Pentru ca cea care se refera „la schimbarea directiei de mers spre stanga” contine in ea si momentul de dinainte si de dupa schimbarea directiei de mers spre stanga. Observam cum in varianta C este vorba de momentul de dupa schimbarea directiei, respectiv „strada pe care acesta urmeaza sa intre”. In acest caz sensul opus se refera la aceasta strada si nu la cea de pe care plecase initial.



Dupa cum vedem in raspunsurile utilizatorilor, multi s-au incurcat in interpretarea acestor date. De asemenea, nu se spune daca pietonii care traverseaza strada o fac pe la trecere sau prin zone nepermise. In acest caz varianta C este gresita, pentru ca contine cel putin o situatie in care nu trebuie data prioritate pietonilor, chiar daca in realitate nu poti sa-l lovesti pentru ca traverseaza neregulamentar.



Nu se spune cine strapunge pielea victimei. In cazul de fata trebuie clar precizat ca pielea este strapunsa de osul fracturat. Pentru ca pielea poate fi foarte probabil strapunsa traumatic de un obiect extern care produce o fractura in acelasi timp. Dar aceasta nu este o fractura deschisa. Iar daca o strapunge mintea ascutita a lui Garcea chestionatorul cu siguranta nu-i fractura.



Problemele acestei intrebari nu vin direct de la Garcea chestionatorul ci de la Garcea legislatorul care nu a definit clar ce este depasirea. Aceeasi situatie am intalnit in mai multe chestionare pe parcursul acestui text, dupa cum se poate vedea aici si aici  . Dupa cum am vazut in primul capitol, pornind de la ambiguitati in definire, Garcea chestionatorul a venit cu gogomaniile lui producatoare de confuzii si mai mari. Una dintre ele a fost deja prezentata in acea sectiune. Cealalta este cea aceasta. El a declarat a ca valida varianta a. Dar haideti sa ne imaginam doua vehicule pe banda 2 care trec pe langa alte doua aflate pe banda 1! Daca vehiculele de pe banda 2 s-au aflat pe aceasta banda de mai mult timp, atunci manevra in cauza nu este depasire ci devansare. „Depasirea” si „devansarea” sunt doua notiuni clar delimitate una de alta in codul rutier. Daca vehiculele mai rapide trec pe banda 2 dupa ce s-au apropiat de cele lente, circuland initial pe banda 1, atunci manevra in cauza este depasire. Daca vehiculele mai rapide se afla cu mult inainte pe banda 2, iar cele lente circula pe banda 1, atunci manevra in cauza este devansare. Fara a ni se spune pozitia pe care cele doua vehicule mai rapide le-au avut inainte, noi nu avem cum sa stim ce fel de manevra fac respectivii soferi.

Aceeasi lipsa de diferentiere intre manevra de „depasire” si „devansare” poate fi observata si la urmatorul chestionar:



Garcea chestionatorul spune ca raspunsul corect ar fi B. Stim din experienta ca de obicei sinele tramvaielor se afla in zona mediana a drumurilor. De obicei soferii intra pe aceste benzi pentru a schimba drumul sau a intoarce. Se mai intra pe acolo atunci cand e aglomeratie in trafic si benzile destinate exclusiv masinilor sunt ocupate. Soferii ezita sa intre pe aceste benzi tocmai pentru a nu ramane blocati in spatele tramvaiului oprit in statie sau chiar in statia sa, la semafor. Art. 142 din codul rutier spune :

„Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor: l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;”

Pentru a nu fi sanctionati, soferii evita aceste benzi. Circuland uneori cu tramvaiul, am avut deseori experienta drumurilor blocate de trafic in Bucuresti. Cei mai multi dintre soferi preferau sa ramana pe benzile lor decat sa intre pe banda sinei de tramvai. Vatmanul il claxona insistent atunci cand vreunul se aventura acolo si ii bloca tramvaiul. Un astfel de caz este un motiv de stres pentru soferul grabit deoarece un echipaj de politie il poate sanctiona.

Din acest motiv trecerea inaintea tramvaiului prin partea dreapta se face pe una dintre benzile vecine celei pe care el se deplaseaza. Dar, in acest caz, la fel ca si in cazul anterior, trecerea in fata tramvaiului nu este depasire ci devansare. Asa ca, cele mai multe astfel de treceri ale masinilor pe partea dreapta inaintea tramvaiului nu sunt depasiri ci devansari. Depasirile sunt de fapt foarte rare in aceasta situatie. De fapt, majoritatea depasirilor se fac pe partea stanga, pe drumurile cu o singura banda pe sens pe care exista si sine pentru tramvai. Sinele sunt plasate mai aproape de acostament, conform motivelor legate de imposibilitatea de a face refugiu pentru calatori din lipsa de spatiu. Logica e simpla: nu e nevoie de refugiu deoarece strada e deja ingusta. Refugiul se face doar pe strazile mai largi, pentru a proteja calatorii de masinile care circula pe strada. Din acest motiv depasirea se face pe acolo pe unde este loc, respectiv prin stanga.

Daca privim filmul explicativ pentru acest chestionar de pe site-ul scoalarutiera vedem o masina care intra in mod absurd pe linia tramvaiului si apoi il depaseste pe partea dreapta in situatia in care benzile normale ale sensului sau sunt libere. Este anormal asa ceva si legea ar trebui sa devina mai explicita in acest caz, conform cu mersul natural al lucrurilor: nu se intra pe banda de tramvai decat la depasiri (cand se reintra pe banda fara sine) si la schimbarea drumului sau intoarcere (pe celalalt sens de mers). Merita aici precizat si faptul ca o astfel de evitare are un rol preventiv relativ la accidentele grave pe care le pot produce tramvaiele. Odata precizate aceste lucruri, manevra din acest film ar fi ilegala. Faptul ca legea nu este destul de precisa in acest punct este un aspect. Dar faptul ca Garcea chestionatorul da dovada ca nu intelege diferenta dintre depasire si devansare, avand pretentia sa o poata face cursantii, este inadmisibil.

Aceeasi problema si in urmatorul chestionar:



(Pentru cei nefamiliarizati cu legislatia „statie cu refugiu” este cea care are un mic trotuar in mijlocul strazii, pentru ca pietonii sa poata astepta aprinderea semaforului verde pentru ajungerea pe trotuarul propriuzis)

Realitatea concreta arata ca un tramvai nu prea poate fi depasit intr-o statie cu refugiu. Tramvaiul poate fi depasit doar pe strazi inguste pentru care nu se mai face refugiu, dupa cum spuneam mai sus. Pentru ca tramvaiul aflat in statie cu refugiu sa fie depasit este nevoie mai intai ca soferul sa intre pe banda sinelor, apoi sa iasa de pe aceasta banda, si apoi sa reintre pe ea. Dupa cum am vazut si la chestionarul anterior, intrarea pe banda tramvaiului se face din cauza traficului mare. Daca un sofer ajunge in spatele tramvaiului oprit intr-o astfel de statie, atunci realitatea e ca pe benzile carosabile se circula foarte aglomerat. Nu are logica sa faci manevre de depasire prin spatele tramvaiului daca drumul e liber. Prin urmare cu greu se mai poate iesi de pe aceasta banda. Astfel ca, pentru a putea depasi tramvaiul prin intrarea pe banda vecina, e nevoie ca semaforul sa se schimbe in verde si masinile sa inceapa sa plece, facand loc intrarii. Intre timp tramvaiul deja va fi plecat din statie, pentru ca de multe ori verdele semaforului masinilor coincide cu semnalul de plecare al semaforului tramvaiului. In acest cazi depasirea nu se mai poate fizic realiza pentru ca masina in cauza va avea de asteptat si mai mult pentru intrarea pe banda vecina si nu poate ajunge inaintea tramvaiului. Iata ca in acest caz e mult mai comod sa il urmezi si sa gasesti ulterior o bresa pe benzile normale decat sa astepti inainte de refugiu pentru a reintra. Si, chiar daca ai face-o, asta nu mai poate fi numita depasire deoarece tramvaiul e deja cu mult inainte.

Ar fi totusi posibila o jumatate de depasire in situatia in care sensul are mai multe benzi, iar banda de langa cea a sinelor tramvaiului are semafor cu semnul „la stanga”, ceea ce implica, evident oprire pentru tramvai. Dar, dupa ce un sofer a facut o astfel de manevra, e foarte putin probabil sa intre din nou pe banda sinelor tramvaiului, asa cum se intampla cu depasirea propriuzisa. Asa ceva se intampla cu soferii grabiti si nerespectuosi fata de colegii de trafic in situatia unui drum foarte aglomerat. Am vazut din tramvai cum astfel de soferi intra pe sinele de tramvai iesind din banda lor si depasind pe acolo. Apoi fie reusesc sa iasa din statie, fie se formeaza o coloana de astfel de masini care blocheaza intrarea tramvaiului in statie. E o prostie din partea lor pentru ca in aceasta situatie nu se poate iesi de acolo decat atunci cand se elibereaza benzile laterale, ceea ce inseamna tot cam acelasi timp. Aceeasi situatie se intampla si cu iesirea din banda proprie si intrarea in spatele tramvaiului, de care am vorbit mai sus. Un sofer foarte agresiv poate sa-i forteze pe ceilalti sa-i faca loc sa reintre pe banda vecina tramvaiului in conditiile in care acesta asteapta la semafor. Abia apoi un astfel de sofer ar putea sa reintre in fata tramvaiului dupa ce a trecut de el. Dar, dupa scandalul avut cu reintrarea pe banda, e putin probabil ca ar relua aceasta poveste. Sau, altfel, el poate sa intre pe cealalta banda de tramvai de pe contrasens si sa faca astfel o depasire cu reintrare in fata tramvaiului pe aceeasi banda cu el. Dar o astfel de manevra este foarte periculoasa daca ne gandim ca s-ar putea intalni cu o alta masina care a intrat pe sinele tramvaiului sau chiar cu tramvaiul insusi, provocand o blocare a circulatiei. Garcea chestionatorul n-ar trebui sa incurajeze astfel de comportamente implicate de un astfel de chestionar.

Astfel ca, dupa cum vedem, depasirea regulamentara prin partea dreapta a tramvaiului se face doar in cazul drumurilor inguste, cand nu e suficient spatiu intre sina si acostament. Dar, in acest caz nu exista refugiu pentru pietoni deoarece nici traficul pe o singura banda nu e atat de mare incat sa o ceara. Pe strazile inguste soferii sunt obligati sa opreasca pana cand calatorii ajung pe trotuar si tramvaiul inchide usile. Apoi o depasire a unui „tramvai oprit intr-o statie cu refugiu” (adica acolo unde chiar exista refugiu) nu este regulamentara datorita motivelor invocate mai sus.

Observam ca si in acest caz Garcea are o problema cu intelegerea notiunilor de „depasire” (ca iesire de pe o banda si reintrare pe aceeasi banda in fata vehicului depasit) si „devansare” (ca trecere pe langa un vehicul aflat pe o alta banda). De cele mai multe ori autoturismele devanseaza tramvaiul oprit intr-o statie cu refugiu, mergand pe benzile lor. Ele trec inaintea tramvaiului fara sa isi paraseasca banda. Asadar, o astfel de problema pacatuieste mai intai prin faptul ca contine o absurditate in cerinta iar apoi ca nu da o varianta corecta la o astfel de anomalie. Pentru a construi o varianta corecta de raspuns ar fi trebuit sa fie formulata in genul: ”sa nu depasiti, tramvaiul nu poate fi depasit daca se afla intr-o statie cu refugiu”





August 15, 2017

4.2. Contradictii

Cu Garcea la luat permisul auto



4.2. Contradictii


Am analizat aici lipsurile lui Garcea chestionatorul atat in lecturi cat si in talent psihologic. El traieste angoasant imposibilitatea lui de a se face inteles si de a clarifica atitudinea ambivalenta a psihicului, scremandu-se sa o descrie cat mai clar si esuand de fiecare data. Rezultatul consta in existenta a numeroase contradictii logice in exprimari specifice stilului juridic sau stiintific, exact dupa modelul personajului Garcea creat de grupul „Vacanta Mare”. La fel ca si originalul, nici Garcea chestionatorul nu se poate ridica deasupra unui nivel de gandire magicist-mitologic in intelegerea acestor fenomene. Desigur, daca ar ramane in zona magicismului si mitului, el si-ar pastra acea candoare primitiva. Dar odata ce aplica aceasta gandire intr-un cadru juridic sau precis, rezultatul este o salata nesfarsita de gogomanii.

Am vazut mai multe cazuri de contradictii pe parcursul textului, dintre care cea mai acuta mi se pare cea cu privire la ruta optima din sensul giratoriu despre care am analizat in aceasta sectiune. In aceasta sectiune voi aduce si alte exemple de acest gen. In urmatorul chestionar Garcea chestionatorul se cearta cu alti Garcea de prin alte departamente, pe tema benzilor de intrare pe autostrada. drpciv.ro si e-drpciv.ro sunt practic cam unul si acelasi site, fiind subordonate aceluiasi organism. Cu toate acestea, gasim aici doua variante de raspuns diferite la intrebarea numarul 3958. care suna astfel:



e-drpciv.ro spune ca varianta corecta este doar B. Dar DRPCV spune ca sunt doua variante corecte, respectiv B si A. Si eu optez pentru aceasta solutie, pentru ca cele doua variante inseamna cam acelasi lucru. Programatorul PHP, bietul de el, care probabil ca face si grafic design si PR si administrare de site si mentenanta, n-a stiut ce sa faca in acest caz. A lasat tema in aer penru urmatoarele generatii.

Una dintre cele mai idioate teme de chestionare este cea a atitudinii relaxate si concentrate la volan. Dupa ce ai o anumita experienta in conducerea unui vehicul , intelegi cam ce inseamna o astfel de atitudine contradictorie. Ea este o atitudine mijlocie intre concentrare si relaxare. Niciodata atat de relaxata precum mersul „cu capul in nori” asemenea copiilor neatenti, dar nici atat de concentrata incat pe termen lung sa conduca la o supraoboseala si la pierderea vigilentei. Dar, pentru un cursant incepator care face chestionare inainte sa ajunga la volan o astfel de atitudine si relaxata si concentrata e o absurditate.



Cand am dat prima data de aceasta intrebare parca n-as fi pus niciuna. Am pus totusi B pentru ca e totusi cea mai logica varianta de raspuns dintre toate, stiind ca e imposibil sa fie toate gresite. Dar si aceasta este absurda. Pentru ca nimeni nu poate sa fie si concentrat si relaxat in acelasi timp. Exceptie fac fireste numai Garcea chestionatorul si mentorul lui… Chuck Norris. Ca doar Garcea e un Chuck Norris mioritic, se stie. Iar Chuck Norris niciodata nu doarme. El asteapta.



Varianta corecta este a. Si nu ar putea fi decat a pentru ca celelalte doua sunt clar false. Nu exista in legislatie vreo prevedere privind afirmatiile lor. Numai ca varianta a de raspuns este plina de probleme. Observam la ea mai intai expresia „intentioneaza sa se angajeze”. Desi are aspect de precizie, totusi ea provoaca o oarecare confuzie celui care o intalneste pentru prima data, pana cand se obisnuieste cu intelesul ei pe parcurs. La primul contact cu aceasta intrebare, ca in multe alte cazuri, examinatul nu se gandeste atat la legislatia rutiera, cum ar fi normal, ci el trebuie sa faca exercitii de interpretare a expresiei in cauza. Eu zic ca expresia „intentioneaza sa traverseze” este destul de clara si usor de inteles pentru toata lumea.

Daca insa pietonii „intentioneaza sa traverseze” atunci lucrurile se complica. Legislatia spune ca atunci cand pietonul vrea sa treaca pe o astfel de zona marcata cu linii transversale alternative albe si negre (zebra) e nevoie sa oprim. Ei bine, in acest moment putem observa o inadvertenta neacceptata de Garcea chestionatorul insusi cu privire la notiunea de „reducere a vitezei” ca incetinire fara oprire si cea de „oprire” ca incetinire cu oprire. Obisnuiti cu distinctia aceasta artificiala, multi au fost tentati sa nu bifeze varianta a ca valida. Pentru ca cerinta nu se refera la oprire ci doar la ceea ce Garcea chestionatorul insusi a numit „reducere a vitezei”. Dupa cum spune un comentator, daca intalnesti situatia asta si „ cand dai traseul si "aplici" numai varianta "a", nu iei permisul!”.

O alta problema este expresia de „reducere a vitezei” careia el ii da un sens strict, restrans. Am aratat in acest articol ca din punct de vedere semantic cele doua formule au probleme logice. In acest caz insa expresia sa de „reducere a vitezei” este folosita si pentru cea de „oprire”, pentru ca atunci cand pietonii intentioneaza sa traverseze trebuie sa oprim invariabil. Cu acest chestionar Garcea chestionatorul se contrazice pe sine in ceea ce priveste aplicarea distinctiei artificiale pe care a lansat-o. Si s-a dus naibii distinctia lu’ peste! In acest caz nu o mai foloseste, acceptandu-i sensul din limba naturala. Ce-i drept,acest sens este el insusi ambiguu in limba naturala. Dar asta nu-l scuza pe Garcea. Putea sa gaseasca alti termeni. In urmatoarea sectiune voi aduce si alte exemple de astfel de neclaritati.





August 11, 2017

4. Alte erori din aceste chestionare, facute de Garcea chestionatorul mai mult sau mai putin intentionat


Cu Garcea la luat permisul auto



Toate exemplele pe care le-am relatat pana acum sunt imbecile. Unele sunt astfel pentru ca asa a vrut Garcea chestionatorul sa iasa. Altele sunt asa pentru ca a incercat sa para mai destept sau mai experimentat in alte domenii decat este.

Acest capitol final are chestionare stupide facute exclusiv de Garcea chestionatorul nu din intentia lui maladiva de a ambiguiza o tema insuficient de clar formulata de Garcea legislatorul si nici din intentia lui tipica de a parea mai destept decat e, asa cum s-a vazut in precedentele capitole. De data asta Garcea chestionatorul a emis in mod natural chestionare stupide, conform cu insasi conditia sa de limitat intelectual.

Acest capitol contine tot exemple de chestionare stupide, dar nu neaparat pentru ca a vrut sa ii iasa asa, sau pentru ca intra in alte domenii, ci pentru ca asta e nivelul lui (de fapt „lor”, pentru ca aceasta colectie de chestionare a fost facuta de mai multi Garcea, si pe mai multe generatii) . Cu toate astea exista unele chestionare pe care le-am inclus in acest capitol ce au in ele urme de intentie de a provoca confuzie sau aroganta multidisciplinara esuata. Dar, fie ele sunt usor de rezolvat, fie problema lor centrala nu consta in aceste detalii. Am dedus cumva ca absurditatea lor consta mai mult in inertia nivelului intelectual scazut al lui Garcea chestionatorul, si iata ca astfel a luat nastere acest al 4-lea capitol din acest text.

4.1. Teme absurde


Am creat aceasta prima sectiune din doua chestionare ce puteau fi incluse in cea dedicata pretentiei de multidisciplinaritate medicala a lui Garcea chestionatorul, respectiv aici. Am decis totusi sa le rup din acea sectiune si sa le constitui intr-una noua aici pentru ca tema medicala in care ele au intrat nu e atat de complexa incat sa dea alura ca el ar face pe marele profesor universitar doctor pe la vreun spital de renume. Dimpotriva, tema e simpla si e usor de dedus raspunsul corect din variantele de raspuns oferite. Doar ca obiectul lor e absurd prin modul in care sunt concepute. Iata o astfel de intrebare ce atinge culmea stupiditatii prin tema sa!



Intrebarea este in asa fel pusa incat nu se precizeaza cine face aceste operatiuni. Ele par a fi de competenta unui medic sau asistent, ceva. Tema ei este una strict medicala. Ce sa caute un sofer sa intervina asupra plagilor unui accidentat, in situatia in care cei mai multi nu pot opri sa se uite? Personal, nu pot sa fac asta, si foarte probabil ca nu as interveni intr-un caz. Si nu poate fi intemeiata vreo obligatie a unui sofer sa intervina. Garcea chestionatorul are reverberatii medicale profunde, dupa cum l-am mai aratat in articolul mai sus linkat. Stiu ca obligatia mea e sa incerc o resuscitare de urgenta si sa scot victima dintr-o potentiala situatie periculoasa. Restul e treaba profesionistilor din sistemul medical. Cand am dat de ea am bifat a, gandindu-ma exclusiv la ce e normal sa faca un medic in situatia unui accident. Stiind ca in aceste teste exista intrebari care nu se refera la starea mea de potential conducator auto cu permis de conducere de tip B, nici nu m-am gandit ca eu as extrage acesti corpi din plagi.

Paradoxul e ca exista totusi cel putin o situatie in care raspunsul declarat corect de Garcea chestionatorul este totusi de neurmat. Daca noi suntem victima, e normal si firesc ca sa incercam o extragere a unor corpi straini periculosi pe termen scurt din plagi ceva mai superficiale si mai mici. Sa luam un prim exemplu o situatie ipotetica cu un vehicul care transporta sare si care este implicat intr-un accident oarecare soldat cu o plaga in care intra sare. Un alt exemplu este cel al unui vehicul normal care loveste iarna un recipient special in care exista sare pentru antiderapare. In ambele situatii exista riscul ca sarea sa ajunga pe plagi. Ce facem atunci? Asteptam tacticos venirea medicilor in timp ce victima se chinuie si urla? Cred ca si eu as incerca atunci o naturala incercare de scoatere a acestor corpi straini din plaga victimei. Deci iata ca e nevoie de nuantari mai clare la acest chestionar.

Iata ca in locul unei intrebari normale de genul „Ce trebuie sa facem atunci cand intalnim primii un accident cu victime?” cu variante aditionale, avem pusa o intrebare din aceasta ambigua si cu raspuns variabil, neprins in totalitate in variantele oferite.

Aceeasi problema in urmatorul chestionar:



Daca plagile sunt infectate asta inseamna ca a trecut ceva timp de la producerea traumatismului. In primul moment al accidentului este prioritara oprirea sangerarii si resuscitarea cardio-respiratorie. Este tot ce trebuie sa aiba in minte un sofer care poate ajunge in aceasta situatie nedorita. Restul e treaba unui medic sau unui profesionist din sistemul medical. A umple mintea cursantului cu acest tip de informatii, in situatia in care el trebuie sa se concentreze pe invatarea legislatiei este un semn de iresponsabilitate sociala, despre care am discutat mai detaliat aici  .