Cu Garcea la luat permisul auto
1.5. Comparatii cu tarile occidentale in materie de examen teoretic de legislatie rutiera
Acest articol este parte dintr-un text mai amplu
In afara de absurdul testelor online despre care am dat deja cateva exemple in sectiunile anterioare, merita atentia si ciudateniile de pe site-ul http://e-drpciv.ro. Mai intai, trebuie sa iti faci un cont pe portal. Care e scopul? Se face o baza de date care se vinde apoi la corporatii pentru spam-uri? Sau ce? Inutilitatea contului este dublata de imposibilitatea de recuperare a parolei ceea ce inseamna ca, fie mafiotii din spatele acestui site au nevoie de cat mai multe adrese pentru a fi vandute pentru spam, fie aplicatia nu a fost facuta de profesionisiti. Am avut surpriza neplacuta sa vad, ca dupa ce am intrerupt testarile online, fiind ocupat cu altceva, la o luna deja aveam probleme de logare. Am pus adresa de e-mail, am pus parola si nu ma puteam loga. Am dat pe resetare parola, asa cum se face la diferite conturi carora le uitam parola. Cand am dat „trimite”, am primit mesaj ca adresa mea de e-mail pusa nu exista in baza lor de date. Nu-i nimic, mi-am zis, il mai fac odata. Dupa ce am completat toate campurile de initiere cont primesc mesaj ca deja adresa mea de e-mail e folosita pentru un cont. Ceeee! In 10 ani in care tot primesc parole noi pentru cele uitate nu mi s-a intamplat asa ceva.
Apoi cica trebuie sa alegi limba, insa doar la examen aceasta optiune functioneaza. Online singura varianta e Romana. Pai la ce Domne iarta-ma mai pui optiune de alegere daca nu exista decat o varianta? De ce nu lasi aplicatia intreaga si in simularea online?
Apoi exista asa-numitele intrebari de acomodare de gen cat fac 1+1 sau care sunt fructe dintr-o lista de alimente. Ce acomodare? Cei care intra in acest site sunt deja familiarizati cu legislatia. Nu mai au nevoie de intrebari de acomodare. Macar de ar fi cumva altele. Insa ele se repeta identic. Intr-o luna de zile cat tine scoala, devine iritant sa tot dai de aceleasi prime 3 intrebari „de acomodare” si sa le completezi „ca primaru’”. Abia la sfarsit am aflat ca poti sa le si ignori dand click pe butonul „urmatoarea intrebare” fara sa alegi vreun raspuns. Nu-ti afecteaza performanta la intrebarile propriuzise insa scopul unei astfel de „introduceri” este lipsit de sens. Daca aceste chestionare ar fi fost atat de lejere incat un cursant ar promova din prima lui incercare acest examen, atunci intrebarile de familiarizare ar fi justificate. Insa atata timp cat stai cam o luna la bifat intrebari, o astfel de familiarizare initiala devine agasanta. E suficient o simulare de examen esuata si toata lumea stie cum functioneaza aplicatia online.
Desigur, un astfel de mot e menit sa justifice banii investiti in acest soft. Numai ca mie o astfel de lustruiala inutila nu-mi abate atentia de la faptul ca aplicatia in cauza este mult inferioara sumei care s-a dat pe ea, conform obisnuintei cu capusirea bugetului si para-ndaratului. In ciuda designului colorat ea este preistorica in materie de pedagogie deoarece nu ofera direct raspunsul corect pentru variantele gresite alese de examinat.
Poate ca cel mai suparator lucru in aceasta situatie este faptul ca nu se dau explicatii clare pentru sustinerea unei variante de raspuns sau pentru infirmarea alteia. In momentul in care afirmi sau infirmi ceva trebuie sa si justifici. Reculurile dictatoriale pe care acesti ani i-au scos la iveala se regasesc in aceste mici detalii. Nu este pedagogic. Probabil ca, confruntati cu obiectiile publicului relativ la lipsa de explicatii privind variantele corecte si cele gresite, pe langa chestionarele de pe siteul drpciv, a mai aparut si altele precum scoalarutiera.ro , e- drpciv.ro sau cursrutier.ro, despre care am amintit, care dau si varianta corecta. Pe scoalarutiera.ro se dau si explicatiile complete, desigur exceptand cazurile intrebarilor absurde, unde si explicatiile sunt la fel de absurde. Pe e- drpciv.ro se spune doar ca e adevarata sau gresita si atat. Exista o sectiune de comentarii unde programatorul Milan mai ofera cateva precizari, dupa cum am vazut in unele chestionare deja postate in sectiunile anterioare. Faptul ca el este programator si face si intretinere si moderare da de banuit in privinta modului in care au fost folositi banii alocati pentru acest proiect. E posibil ca el sa fi facut si grafica, deseori deficitara din aceste chestionare.
Mai jos putem vedea un exemplu de grafica anacronica din aceste chestionare:
Conform imaginii prezentate motociclistul se va zgaria de autocamion deoarece nu exista suficient spatiu pana la axul drumului. Sageata arata ramanerea pe sens insa imaginea nu arata asa ceva. La explicatia de aici , se ignora cu nonsalanta acest fapt.
In mod normal trebuiau angajati mai multi oameni. Cineva ar fi trebuit sa fie platit doar sa se ocupe numai cu oferirea de explicatii auxiliare acelor comentarii. Altfel, un singur om care le face pe toate nu prea poate tine pasul cu raspunsurile si cu restul de sarcini care implica intretinerea unui site. Uneori exista raspunsuri lamuritoare pentru incepatori din partea lui. Alteori insa exista situatii stupide pe care comentatorii le-au semnalat just cu ani in urma, carora nu li s-a dat un raspuns si care n-au mai ajuns corectate. Nu poate fi invinuit pentru asta bietul programator. Am lucrat personal cu astfel de oameni si cam stiu de cate trebuie sa se ocupe. Remarc insa tocmai aceasta aroganta a acestor mafioti de la drpciv de a nu comunica cu „prostimea”. Neangajarea unui moderator care sa se ocupe numai cu asta e expresia acestei arogante. Stim ce s-a intamplat: salariul unui astfel de angajat al site-ului a ajuns discret convertit in prime pentru ei in timp ce un biet programator le face pe toate, de la grafica la programare si moderare de comentarii.
Probabil ca, datorita criticilor, pe langa siteul drpciv a mai aparut inca unul, respectiv http://www.legislatiarutiera.ro, cu grafica 3D bine facuta. Spre deosebire de imaginile photoshopate din siteul drpciv, aceste animatii arata experienta in domeniu. E posibil ca la ele sa fi lucrat si unii fosti colegi de-ai mei din domeniul jocurilor. Acest site este in stransa legatura cu drpciv pentru ca testarea online este aproape identica. Probabil ca codurile au fost copiate de la primul in acesta si doar modificate putin.
Mai exista cateva site-uri cu grafica 3D insa facuta mult mai prost, asa cum este aici.
Poate mafiotii din jurul drpciv vor arunca un ochi pe siteul de teste teoretice din Marea Britanie, de aici:
https://www.gov.uk/practise-your-driving-theory-test
La ei sunt 50 de intrebari din care la 42 trebuie sa raspunzi corect. Se vede ca nu exista intrebari de mecanica. De asemenea, la sfarsit ti se explica clar de ce ai gresit si nu trebuie sa intri apoi in alt site ca sa afli raspunsul corect. Nu exista reclame care sa-ti distraga atentia de la invatare. Intrebarile si variantele de raspuns sunt scurte si clare. Se foloseste punctul. La noi exista fraze interminabile care uneori se intind si pe 3 randuri pentru ca Garcea chestionatorul nu stie sa puna punct. De asemenea exista si varianta audio la fiecare chestionar pentru cei care nu se pot concentra la citirea textului. Ia uitati-va cum 3 propozitii se inlantuie intr-o exprimare sontoroaga (punct nu) :
”Cum procedeaza conducatorul autovehiculului cand, aflandu-se intr-o comuna, in imediata apropiere a unei treceri pentru pietoni semnalizate ca atare, intentioneaza sa depaseasca un vehicul aflat in miscare?”
Sau
„Cum trebuie sa se incadreze conducatorul de autovehicul, daca intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stanga intr-o intersectie prin care circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si bordura trotuarului permite deplasarea vehiculelor doar pe un singur rand?”
Nici in cazul examenului teoretic din Franta nu exista teme din alte domenii auxiliare legislatiei si situatiilor concrete de condus. La ei insa testele sunt mult mai grele decat la englezi in sensul ca trebuie raspuns corect la 35 din 40 de chestionare. Dincolo de asta, principala problema este, dupa cum se vede, timpul de reactie care este de maxim 30 de secunde pentru fiecare.
Poate ca visul oricarui cursant pentru permisul auto este sa dea examenul in SUA. Acolo si un copil de 10 ani, fara cunostinte de legislatie poate trece cu usurinta examenul. La fel ca in cel din UK, nici aici nu exista intrebari de mecanica, prim ajutor sau de penalizari in cazul incalcarii prevederilor. Asta o invata fiecare in particular daca vrea sau daca vrea sa conteste o amenda. Trebuie sa dai cel putin 30 de raspunsuri corecte din 40 de intrebari. De asemenea, nu exista timp limita pentru rezolvarea testului. Pe langa faptul ca intrebarile sunt foarte usoare, undeva sub variantele de raspuns exista si o sectiune de ajutor (hint) in care practic ti se da mura in gura raspunsul, tot ce trebuie sa faci este un mic exercitiu de deductie:
http://driving-tests.org/
Numai total imbecilii nu pot trece de examenul teoretic. Explicatia e simpla, desigur: acolo exista drumuri bine facute, exista spatii suficiente si soferii nu trebuie sa se inghesuie ca sa circule, asa cum se intampla in Europa.
Desi avem printre cele mai grele examene de obtinere a permisului auto totusi Romania este pe locul 2 in Europa in ceea ce priveste numarul de morti in accidentele de circulatie . Desi are printre cele mai usoare examene teoretice, Statele Unite ale Americii are printre cele mai joase rate de mortalitate cu doar 12.9/ 100 000 in timp ce Romania are 31.4/ 100 000. Explicatia e una singura: multe lucruri se poate spune despre SUA si politicienii lor, dar au drumuri. Noi avem poteci pline de gropi si noroi.
Acest articol se continua aici
No comments:
Post a Comment
Keep calm and say something smart!