Pages

February 25, 2020

S-au golit supermarlet-urile; deci Coronavirus e o campanie de marketing



Nu urmaresc stirile decat din rezumatele pe care mi le fac cunoscutii. Recent am vazut un video filmat pe undeva prin Italia cu cozi interminabile la supermarket, sau chiar cu rafturi goale. Si m-am linistit in privinta Coronavirus: e o campanie de marketing bazata pe exagerarea unor fapte reale. Adica, pana ieri 24 februarie murisera in intreaga lume 2701 oameni de la data debutului, in decembrie 2019. Adica in 3 luni. Ei bine, oricat ar parea de serios, acest numar e nesemnificativ pentru a vorbi despre o pandemie adevarata.





Exact acum 100 de ani avea loc in Europa ultima mare molima, respectiv Gripa Spaniola. 100 000 000 de oameni au murit din cauza ei timp de 2 ani. Asta inseamna ca undeva la 4.166.666 de oameni au murit in fiecare luna. In 3 luni Gripa Spaniola facuse peste 12 milioane de victime. Gripa asiatica din 1957-1958 a produs si ea 2 milioane de victime, deci cam 160 000 pe luna. Gripa Honk-Kong din 1968-1969 a avut 1 milion, deci cam 83, 333 pe luna. Cam astea sunt cele 3 mari epidemii ale ultimei sute de ani, exceptand SIDA, care e din alt film pentru ca vine prin sex. Observam ca, in comparatie cu acestea, cele aproape 3000 de victime de la Corona, sunt un fel de scarpinare pentru umanitate.

Daca ne uitam in istorie observam ca marile pandemii au aparut in doua situatii succesive: 1) atunci cand din cauza aglomeratiei dintr-o comunitate si a lipsei de salubritate au aparut la virusi/bacterii/bacili; 2) fie atunci cand o populatie ce a fost timp de mai multe secole expusa la astfel de microorganisme a migrat intr-o zona primitiva, ce nu avea sistem imunitar pregatit. Pentru primul caz sunt specifice cetatile medievale sau comunitatile asiatice supra-aglomerate. Pentru cel de-al doilea caz cel mai reprezentativ exemplu este venirea europenilor in America, fapt ce a decimat populatia locala cu bolile contagioase pentru care europenii facusera deja imunitate de turma. Izolarea preindustriala a permis o astfel de evolutie timp de mai multe secole a unei boli contagioase; ea actiona intr-un an intr-o regiune apoi se stingea, odata cu imunizarea de turma si apoi ajungea la alta regiune, dupa ce un calator imunizat din prima regiune ajungea acolo si raspandea boala. Acesta e cazul cu ciuma bubonica ce reaparut in 1647-1652 in Spania  intr-o alta forma decat celebra Ciuma Neagra ce a facut ravagii intre 1346 si 1353. Dupa Spania o regasim concomitent in Italia intre anii 1656-1658. Apoi, intre 1663-1658 se regaseste in Olanda, la Amsterdam. Apoi se duce in Anglia intre anii 1665-1666 si in Franta in 1668. Intre 1675 si 1676 se duce in Malta. In finalul acestui ciclu de 30 de ani se reintoarce in Spania intre anii 1676-1685.

Ca si in cazul contaminarilor populatiilor bastinase din America, si in aceste cazuri explicatia a fost circulatia intrerupta si apoi reluata de calatori dintr-o comunitate in alta. Izolarea comunitatilor din Europa a permis aparitia numeroaselor limbi si dialecte locale. Foarte putini calatoreau pentru a avea o limba unica. Si atunci cand o faceau, ei transportau micoorganismul contagios fara sa aiba simptome, dupa ce comunitatea lor se imunizase intre timp. Dupa aceea timp de cateva decenii ea evolua in alte comunitati si se intorcea in alta forma in locul de origine. Astazi asa ceva nu mai e posibil pentru ca circulatia se face la nivel intens. Toate rasele, exceptand triburile primitive, au cam acelasi fond imunologic. Aparitia unui nou virus e absorbit imediat in sistemul imunitar al comunitatii in asa fel incat o varianta/tulpina noua sa nu faca ravagii. Acesta este marele beneficiu al globalismului, pe langa numeroasele sale dezavantaje.

Apoi, Coronavirus nu este un virus nou, asa cum se spune in mod tendentios in mass-media. Se vorbeste despre „noul Coronavirus” cu tenta dezinforamtorie, in sensul ca acesta ar fi un virus nou. In realitate acest virus a aparut la om inca din 1960 de ani  . Nimeni n-a auzit de el pana acum. Dupa 60 de ani iata ca vine sa faca fas cu ajutorul presei (dezinformatoare). El este o noua tulpina de Coronavirus in ansamblul de tulpini care au evoluat de atunci incoace, dar nu e nou. Privind retrospectiv, nici un microorganism contagios in istorie nu s-a trezit din somnul dogmatic sa faca ravagii dupa ce initial nu a manifestat nici un pericol global. Prin urmare riscul ca o tulpina letala sa se manifeste dintr-o data dintr-un virus modest e foarte mic. Daca lumea se uita la acest aspect, atunci intreaga campanie de panica ce se produce acum ramane fara obiect, deoarece cel cu judecata lucida se prinde ca totul e o pacaleala.

In lume exista boli transmisibile prin virusi, insa teama de o pandemie de Coronavirus e o exagerare de marketing. Cu rezultate peste masura, intr-adevar. Daca as avea timp as face o analiza a psihologiei consumeriste in fata amenintarii, adica o teorie despre cum cred ei sclavii moderni  ca daca si-ar umple camara de provizii ar putea supravietui si chiar salva specia umana. E chiar hilar. Dar deocamdata ma opresc la a reaminti cititorilor din acest spatiu despre rolul amenintarilor in general pentru cresterea nevoilor de consum pe care l-am sintetizat in acest articol scris chiar acum 10 ani 

Cel mai deranjant este ipocrizia autoritătilor privind masurile de prevenire. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii anual mor cam 650 000 de oameni din cauza gripei sezoniere. Pare si el mare insa in comparatie cu numarul oamenilor de pe terra, si el este mic in comparatie cu mortii unei pandemii reale. Daca facem un calcul mortii gripei normale sunt de 100 de ori mai multi. Pana acum mesajele de precautie din media fata de gripa sezoniera erau lapidare de cateva minute. Acum aceste stiri par mai curand simptome obsesionale. Din cauza asta masurile luate sunt si ele exagerate in raport cu cele pentru gripa sezoniera. Stirile din tarile cu potential obsesional ipohondru dau aceste informatii ca si cand riscul ar fi de luat in calcul. Desigur, cei predispusi la boli, in special respiratorii, au un risc mai mare. Ei trebuie sa fie ceva mai precauti. Stirile din tarile nordice exact asta spun. Fapt care ar trebui spus si la noi. De data asta se exagereaza in mod intentionat riscul Coronavirus-ului, desi exista un foarte mic risc sa devina o pandemie cu scop comercial.


Actualizare martie: Intre timp aceasta fobie indusa are aspect de campanie mediatica, cu graphic designeri care creeaza meme-uri ce devin virale in spatiul online. Unele sunt atat de destept facute incat deschide larg banuiala ca s-au pompat bani grei pentru aceasta adevarata campanie de ba-bau. Toate regulile reclamelor pe care le-am descris aici  se pot vedea mai nou la aceasta campanie de inducere a fricii publice.


Ca in orice reclama, si in campania de promovare a acestei fobii sociale se foloseste asocierea cu sexualitatea


Mai jos putem vedea un calambur facut pe baza asemanarilor cuvintelor "Valentine" (de la sarbatoarea Sfantului Valentin) si "Quarantine".



Nu imi dau seama de s-a dorit convingerea unei parti din cetateni sa stea in carantina, dincolo de prostia cu protectia impotriva unei posibile pandemii. Dar s-a lucrat intens la convingere prin deja obsesionala asociere cu sexualitatea Intrati in carantina, oilor, ca va asteapta ceva bun! Dar nu uitati de provizii!



Asa ca intrati cu to(n)tii in carantina , ca va asteapta ceva bun! Numai sa nu uitati de provizii!


Iata cum pe cei care intra in carantina si fac parte din epidemia de dezinformare ii asteapta cele 11 fecioare la portile raiului, la fel ca pe teroristii sinucigasi. Pentru cei monogami exista optiunea de singura femeie.



Cealalta piesa de lenjerie intima poate si ea fi folosita, cu riscurile specifice mentalitatii monogamice. De data asta putem vedea o mostra de popularizare a virusului prin covidoscepticismul care a observat ca majoritatea mortilor de alte boli sunt trecute la COVID-19. Sensul textului e acela ca e mai periculoasa moartea de gripa covid decat de răzbunarea sotiei...



Mai jos parca vedem o reclama la prezervative. In loc de “Faci ce vrei, dar stii ce faci?" avem “Faci ce vrei, dar cu masca?"



Dar - ce s-o mai dam la intors? – in ciuda faptului ca retelele de socializare sunt extrem de pudice atunci cand vine vorba de nuduri, daca e ceva „urgent” se poate face o derogare. Nu se poate publica pentru toti video-urile demai jos pentru ca astfel ar batea la ochi cum covido-pandalistii au voie la pornografie, si ceilalti nu. Insa s-a dat voie la circulatie prin messenger. Video-urile au devenit virale chiar si asa, devreme ce iata, au ajuns si la mine. Am pus al doilea video pe contul meu de Vimeo si a fost sters si contul suspendat o luna. Ce vedeti mai jos e o editare ulterioara. A trebuit sa acopar partile intime pentru a nu fi sters din nou (Dar Vimeo le-a sters chiar si asa acoperite si iata a trebuit sa le pun pe archive.org). Timpul de raspandire a fost mai lung insa se vede mana profesionistului, cu exceptia variantei romanesti , care e mai stangace, specific cu „profesionistii” de la noi. Ce vedem in el? Desi personajul feminin pare extrem de relaxat si pus pe sotii, cel masculin, chipurile, nu vrea sa riste si refuza invitatia ei de a intra.



Desigur, dintr-o femeie usoara siliconata ( nu se vede clar dupa ce am pus banda neagra, dar credeti-ma ca sunt niste ventuze moarte) care pare ca nu se teme de COVID-19 nu se poate face prea mare manipulare. Insa din acesta de mai jos da. Putem vedea aici o mostra de manipulare realizata prin publicitate, cu personajul feminin care face un streap-tease in toata regula, si mimeaza fericirea pana la orgasm. Rezultatul este o combinatie intre principalele 2 reguli ale advertisingului, respectiv repetitia obsesiva si asocierea cu sexualitatea, cu scop in popularizarea ideii de Coronavirus. Pai cum sa nu creada lumea in virus daca duduia e atat de vesela cu comportamentul ei obsesional ritualic de spalare?

Acest video a circulat pe Whatsapp sau in Messenger, adica intre cunoscuti, asa ca nimeni nu a putut sa il raporteze . De fiecare data cand a fost facut public a fost sters (acest tip de videoclipuri sunt de obicei sterse de aceasta retea sociala). Motivul este ca un priceput in ale publicitatii si manipularii vede in el o reteta clara: asocierea acestui nou virus cu sexualitatea pentru fixarea in mintea colectiva. Mi-am asumat riscul sa-l public pe contul meu de Vimeo, care ar putea fi suspendat sau sters, doar pentru a arata cat de meschin a decurs aceasta campanie de inducerea panicii, folosind un streap-tease aproape pornografic pentru a intra in mintea oamenilor si pentru a populariza falsul pericol de coronavirus. Initial l-am pus necenzurat pe contul meu de Vimeo si a fost sters pe motiv de pornografie. Apoi i-am cenzurat eu elementele pornografice asa cum se vede mai jos. Dar Vimeo mi-a sters contul cu totul, semn ca nu pornografia era problema ci faptul ca eu l-am dat exemplu ca element de manipulare.



Din fericire l-am pus pe archive.org si vad ca pana acum a ramas:



Observati pur si simplu sadismul prin care aceasta actrita danseaza si se bucura de perspectiva distrugerii vietii oamenilor saraci dupa carantina care a urmat acestei panici! Este incredibil. Din pacate, dupa terminarea pandemiei, colapsarea economiilor nationale si pierderea inerenta a locurilor de munca, atitudinea celor mai multi va fi exact opusul celei aratate de aceasta „doamna” in aceasta reclama pornografica. Nu stiu cat ramane aici asa ca l-am pus si pe bitchute in caz ca dispare si de aici:


Asocierea cu o vedeta este o solutie tipica a reclamei. Pe langa inchiderea portilor pentru stadioane si amanarea competitiilor sportive vedem aici o dezinformare care asociaza superstarul portughez din fotbal Cristiano Ronaldo cu covid, pentru raspandirea panicii


Desigur, microbistii (sic!) nu prea se pricep la epistemologie si nu isi pun intrebari privind absurditatea unei astfel de stiri.

(Editare ulterioara: In articolul urmator campania s-a transformat in "Stati acasa", si s-au folisit cateva piese muzicale cunoscute pentru a raspandi tema. S-au schimbat versurile si de aici a ramas ca Facebook si Youtube sa le vomite in news-feed-uri pentru a prinde la public. Ei bine si in campania de promovare a ideii de pandemie s-a folosit aceasta tehnica. Mai jos putem vedea o parodiere a piesei "The sound of Silance", promovată de marele Sadhguru... )




Folosirea ideilor politice de mainstream se poate vedea in ajustarea glumelor despre varsta si sanatatea buna a lui Iliescu la tema virusului:


Tematica dureroasa a deportarii moderne prin distrugerea locurilor de munca locale ia o forma de umor si mai negru asocierea cu tema virusului:


Da, trebuia adusa si si tema opulentei bisericii, pentru ca si ateii sa fie atrasi in aceasta campanie:


Avem in acest ultim exemplu o adaptare a unui banc cu tenta nationalista la tema virusului


Mai jos putem vedea  si o scremere de banc original, atat cat s-a putut face pe tema asta in timpul scurt al acestei campanii: 


Cred ca masochismul românesc e pe deplin stimulat aceasta incercare de banc...

Aici vedem tema distrugerii familiei in acelasi context de umor negru:


In aceeasi nota, mai departe putem vedea umorul prin evidențierea trăsăturilor negative ale natiei romane, care ajuta la fixarea temei virusului.



Desigur, nu putea lipsi de aici alcoolismul , o tema de care noi facem misto in loc sa ne tragem doua palme spre a ne trezi din mitul pesterii in care traim ca natiune: 


In urmatoarea imagine vedem o combinatie intre sexualitate si alcool (asociere obisnuita in reclame) a ce se asociaza cu tema covid spre a o fixa mnezic




Si, la final, pretul. Pretul e sensul comertului.


Pentru sustinerea unui profit cat mai mare pentru mastile antigripalle, iata cum personajul principal, un miliardar dintr-un celebru film, arunca cu masti (in film arunca banii)



Manipularea cererii prin informatii false despre lipsa de oferta, ceea ce conduce la cresterea pretului se face si ci asocierea cu sexualitatea excentrica 



O combinatie intre compulsie (instigare) la shopping si asocierea cu o legenda se poate vedea in aceasta imagine editata 



Parca vad un semn de luciditate in glumita asta, dar marketingii o iau chiar de buna



Altii n-au mai conceput un concept nou de campanie si si au aplicat tema la designul de afis. Rezultatul este transformarea virusului intr-o vedeta mondiala. E de inteles, la cati a imbogatit sau va imbogati


Pretul insa nu se plateste prin scumpirea acestor masti, ci prin inducerea nevoii de consum, odata cu instaurarea panicii generalizate de aceasta tema. Am discutat despre rolul fricilor aici in consolidarea noului tip de sclavagism facut cu schimbul economic . Prin panica generalizata practic orchestratorii societatii manipuleaza cererea si stabilesc astfel artificial pretul.

Pe Facebook sunt promovate obsesional postarile pe aceasta tema, asa ca am ezitat sa mai intru. Exista 2 categorii de oameni care au intrat mai platiti mai din spirit de turma in acest joc de inducere a panicii. Unii care chiar iau de buna ce se spune la TV, si care cred ca oile panica indusa. Altii care fac misto de primii cu meme-uri si posturi sarcastice, dar care au rol de propagatori ai panicii, pentru ca primii nu pot percepe sarcasmul lor. Ma surprinde cum oameni foarte abili s-au lasat prins in acest joc de manipulare. Exista insa destui care nu s-au lasat prinsi in aceasta capcana si au trecut cu un umor mult mai fin decat decat cel facut la comanda precum in cazurile de mai sus. Cica, ar fi murit primul roman din pricina coronavirus: a deschis usa de la camara si i-a cazut un bax de ulei in cap 😁...

Din fericire avem o specie de romani care nu a pus botul la aceasta campanie de panica, mult inferiorizata de o campanie de exploatare sociala ce a inceput inca de pe timpul comunismului: taranul roman. Si eu am detestat taranul roman in adolescenta, in virtutea trendului. Dar, ulterior am aflat ca el subzista in tot ce are natiunea asta mai profund. Si de data asta, in ciuda simplitatii sale, el a ramas imun la aceasta epidemie de dezinformare. Ocupat cu treburile gospodaresti cotidiene, taranul roman a ramas imun atat la intoxicarile de la TV cat si la jmekereeeele savante si sarcastice de pe Facebook or Insta graaam.



In lume exista boli transmisibile prin virusi, insa teama de o pandemie de Coronavirus e o exagerare de marketing. Cu rezultate peste masura, intr-adevar. (Actualizare martie: intre timp sensul acestei campanii incepe sa iasa la lumina) Daca as avea timp as face o analiza a psihologiei consumeriste in fata amenintarii, adica cum cred ei sclavii moderni ca daca si-ar umple camara de provizii ar putea supravietui si chiar salva specia umana. E chiar hilar. Dar deocamdata ma opresc la a reaminti cititorilor din acest spatiu despre rolul amenintarilor in general pentru cresterea nevoilor de consum pe care l-am sintetizat in acest articol scris chiar acum 10 ani

Da, intr-adevar, 100 de ani pe scara istoriei inseamna cam o secunda, e posibil sa mai avem ca specie niste epurari din acestea. E foarte probabil ca institutiile represive sa aiba si laboratoare viruso-bacteriologice prin care sa creeze un fel de selectie naturala dar facuta artificial (eugenie). SIDA cam seamana cu acest profil. Dar, acum asa ceva nu exista. Plus ca, da, cititorii acestui spatiu sunt destepti si nu intra in categoria tintelor eugeniei (...) Deci lasati-i pe altii sa stea la coada si sa arunce peste 2-3 saptamani proviziile mucegaite, si eventual priviti un documentar precum asta ! Apropos, daca sunteti intrigati de absenta mea de activitate publicistica recenta pe acest spatiu, asta se datoreaza faptului ca lucrez la un nou documentar in stilul celui de mai sus, despre cum CIA a instigat evenimentele din 1989 de la noi, cele din fosta Iugoslavie precum si cele din Los Angeles din 1992. Stay tuned!

No comments:

Post a Comment

Keep calm and say something smart!