De 6 ani de cand suntem in UE s-ar fi putut accesa bani europeni pentru construirea de autostrazi interregionale sau suspendate in orasele superaglomerate ca Bucurestiul. Din cauza lipsei drumurilor soferii isi erodeaza zilnic nervii si sanatatea blocati in trafic. Problema asta nu-i deloc prioritara pentru guvernanti care, dupa cum vedem, apeleaza la coloana oficiala atunci cand au nevoie. Vacantele nu si le fac in Romania de frica unor represalii din partea poporului. Au largit strada Berzei ca sa faca o banda pe care ei se poata merge fara probleme de la Palatul Victoria la Casa Poporului. Aici s-a putut, atata timp cat au avut un interes clar. Interesul lor fata de celelalte drumuri e mai curand invers.
Modernizarea restului drumurilor sau construirea altora acolo unde cele vechi nu mai fac fata nu sunt deloc un interes pentru ei. De fapt interesul lor este ca „prostimea” sa se imbulzeasca pe aceste drumuri. Lipsa de drumuri civilizate este de fapt cheia pentru o noua taxa ce se ia soferilor prin amenzi. Majoritatea dintre cei care cumpara combustibilul superaccizat de la pompa isi pot permite si o astfel de taxa in plus. Asta ii diferentiaza de cei care nu o pot plati si care nu circula. Unii dintre ei circula si prin strainatate. Dupa ce circuli pe strazi decente din Occident e foarte greu sa reduci viteza pe drumurile din Romania si, desigur, incalci mai devreme sau mai tarziu legea. Nu am experimentat asta inca, insa e la mintea cocosului ca asa se intampla.
Amenzile date de politie rotunjesc in mod cinic bugetul de stat, la fel ca accizele. Insa, dincolo de acesti bani cat de cat vizibili, mai exista si unii negri care justifica pastrarea drumurilor in paragina: spaga dat politistilor. Din pacate politia e un fel de tarfa a guvernantilor corupti in masa. Pur si simplu politisti sunt realmente scosi la produs pe soselele tarii, dupa cum fiecare ii poate vedea in trafic. Exista control de trafic si in strainatate insa nu cu o asemene densitate ca in Romania. E trist si ca ei accepta sa faca o astfel de treaba dar si ca noi nu luam pozitie pentru a le apara statutul de aparatori ai legii si nu de instrumente de rotunjire a bugetului sau de spagii.
La cate echipaje de politie sunt zilnic pe drumurile tarii, parerea mea e ca vorbim in acest caz de milioane de mii de euro spaga anual. Ei bine, acesti bani ajung discret la sefi si, de aici, la insisi guvernantii dupa modelul pe care il stim deja:
Regula e simpla: noi guvernantii nu facem drumuri pentru ca voi politistii „sa prindeti peste” pe soselele tarii fie „legal”, fie ilegal. Din pacate, pe langa stoparea economiei nationale si intoxicarea cu coruptie a sistemului, din cauza drumurilor proaste in Romania mor zilnic oameni care ar fi putut trai daca aceste drumuri ar fi fost facute. Conform wikipedia, suntem pe antepenultimul loc in Europa in privinta mortilor in accidentele auto, cu 11.1 per mia de locuitori. Doar Albania cu 12.7 si Moldova cu 13.9 ne depasesc in acest trist clasament (!!!).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Bulgaria are un procent mai bun, cu 10.4. Ca sa ne dam seama unde suntem noi, Germania are 4.3 ‰, Franta , 4.9 ‰ ,Finlanda , 4.7 ‰ , Spania cu 3.6‰ , Regatul Unit cu 3.5 ‰, Danemarca 3 ‰. Cea mai scazuta rata este in San Marino cu 0 3 ‰, desigur cu zero morti in 2010, cand s-a facut acest studiu.
In conditiile astea, politia pare ca tine sub control numarul mortilor prin nenumaratele echipaje care „vegheaza” la siguranta traficului. Insa, in ansamblu, ea este parte a unui cerc vicios infestat de coruptie. Cu cat masinile devin mai multe cu atat si spagile sunt mai multe. De aici e usor de facut o crunta analogie: cu cat drumurile sunt mai proaste si mai „inexistente” cu atat spagile si amenzile sunt mai multe. Vorbim aici de guvernanti de tip capuse care in loc sa serveasca binelui national pur si simplu profita de pe urma nenorocirii altora la fel ca si pradatorii, si fac tot ce le este in putinta ca lucrurile sa mearga rau. Din pacate asta este functia politicianului, in general in societate. Lucrurile bune se fac la initiativa societatii civile.
Din punctul meu de vedere, toti ministrii transporturilor care nu au facut documentatie pentru accesarea de bani europeni dupa 2009 pentru autostrazi interregionale sau urbane suspendate sau ar trebui condamnati pe baza neglijentei in serviciu. Crima lor s-a soldat cu mii de morti in accidente pe drumurile publice din Romania. Dar, cine sa-i condamne? Tentaculele spagii drumurilor au ajuns mult prea departe iar interesele sunt prea mari.