Ma joc cu viitorul jocurilor

December 18, 20080 comentarii

18-12-2008

Acum o luna si ceva in urma pe internet si in mass-media facea senzatie premiera realizata de CNN cu transmisia holografica.



Ei bine cam cu asa ceva se ocupa compania la care lucrez eu in prezent. Nici ceea ce a prezentat CNN si nici ce facem noi aici nu este o holograma propriuzisa, cu laser si tot tacamu' dar efectele sunt destul de asemanatoare in sensul perceptiei stereoscopice.
Sistemul folosit aici defera de cel de la CNN. In principiu imaginea este splituita in doua proiectoare speciale. Unul transmite o imagine oarecum verde iar celalalt una spre magenta. Imagtinea este reflectata de un panou (tot special). O pereche de ochelari la fel de speciali filtreaza imaginea in asa fel incat imaginea recreata in capul userului are efectiv adancime. Daca privesti imaginea fara ochelari ea pare oarecum neclara, dublata asa cum se vad cateodata programele TV prinse cu antena. Fiecare dintre cele 2 lentile opreste imaginea venita din cate unul dintre cele 2 proiectoare si astfel ajuta la perceperea adancimii. Randarile 3D facute pe monitoarele clasice par realmente plate dupa ce vezi o astfel de imagine.
Insa cireasa de pe tort o reprezinta sistemul "Cave" care este realmente o minunatie. Niste baieti cu adevarat destepti (in sens american si nu romanesc) s-au gandit sa puna astfel de panouri in forma de cub. Au scos o parte laterala pe unde intra spectatorul si tavanul. Inaltimea unui astfel de cub e cam de 2 metri. Pentru a nu bruia perceptia tridimensionala proiectia de imagine pe aceste panouri se face prin spatele lor pornind de la cele 2 proiectoare pentru fiecare panou cu imaginea reflectata de o oglinda pentru ca sa acopere suprafata de 2/2 m si proiectata in spatele lor. Cu cateva elemente de programare imaginea tileaza de pe un ecran pe altul in asa fel incat imaginea pare continua, fara simuri. Eu am vazut o harta simpla cu maparea streciuita, fara normal map si specular. O harta old gen pur si simplu. Dar sentimentul pe care l-am avut a fost unul de realitate 100%. In Cave nu doar vezi o imagine 3 D ci simti efectiv o realitate asa cum o simti pe cea inconjuratoare. O telecomanda wireles poate oricand tine loc de consola cu care sa te misti prin harta. Colegul meu american a facut misto de mine si a accelarat viteza pe o panta in jos dupa ce in prealabil ma plimbase. Am avut senzatia ca schiez vara si mi-am flectat genunchii ca sa pot sa fac curba si sa ma opresc. In sacunda urmatoare m-am lovit de peretele din spatele meu incercand sa ma echilibrez desi, evident, niciunul dintre obiectele reale din jurul meu nu se miscase ci doar imaginea. Multora efectiv li s-a facut rau din cauza sentimentului de realitate oferit de acest sistem. Incredibil modul in care vazul poate efectiv decide senzatiile interioare! Nu e de mirare ca exista voaiorism ca manifestare sexuala excentrica. In mod evident un schizofrenic percepe realitatea halucinatiilor sale la fel cum noi percepem realitatea virtuala intr-un astfel de sistem.

Mi s-a spus ca in Cave deja se proiecteaza jocuri video. Nu stiu cum ar putea fi proiectat un racer acolo fara sa fi legat. Nu vad cati ar putea juca un racer in Cave daca eu am cazut la o viteza medie. Asa ca gamerii inraiti vor renunta in scurt timp la Palystation, Xbox sau Wii in favoarea unei astfel de experienta in Cave. Dar nu stiu daca vor mai putea juca pe alta platforma decat in Cave sau ceva similar. Probabil ca viitorul chalenge al gamerilor nu va fi neaparat performanta/dexteritate propriuzisa ci timpul de rezistenta in joc. Fireste ca in Cave inca poti trisa, poti inchide un ochi si astfel imaginea devine din nou plata astfel incat sa iti revii din dementa. Dar poate ca ochelarii vor disparea si ei odata cu dezvoltarea sistemului. Oricum eu nu sunt gamer asa ca nu cred ca voi trai dilema asta. Poate doar cu NFS un pic asa...

Editare ulterioara 8-05-2009
Am vazut recent pe Feeder exact Cave-ul de care vorbeam si in care am intrat de nenumarate ori asa ca il postez si eu aici:

Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved