1.6. Comparatii cu tarile occidentale in materie de examen practic de obtinere a permisului auto

April 19, 20160 comentarii



Cu Garcea la luat permisul auto


1.6. Comparatii cu tarile occidentale in materie de examen practic de obtinere a permisului auto


Acest articol este parte dintr-un text mai amplu

Dupa cum am aratat in introducere, prima problema a acestui examen consta in lipsa de continuitate intre teorie, practica si examen. Pauza de dintre ultima ora de condus si programarea examenului practic poate ajunge si la 2 luni. Desigur, nu ne-am nascut de ieri, e simplu sa ne dam seama ca intre timp cursantul mai face rost de ceva bani…

Haideti sa ne uitam putin pe modul in care arata o fisa, chiar fisa mea de la examenul practic:



Daca ne uitam pe ea vedem ca majoritatea punctelor din subsectiunile

„MANEVRAREA SI POZITIA AUTOVEHICULULUI IN TIMPUL MERSULUI”

si

„MANEVRE SPECIALE PRIVIND SIGURANTA TRAFICULUI”


sunt subiective si practic de necontestat dar si de nesustinut din punct de vedere pedagogic. Singurele puncte obiective de aici sunt

„-intoarcerea pe o strada cu mai multe benzi de circulatie pe sens”

si conducerea riscanta stipulata de

„-conducerea in mod neeconomic si agresiv pentru mediul inconjurator”.

In primul caz, daca faci intoarcerea de pe banda 1-a pe banda a 2-a, comiti greseala de a intra pe contrasens in mod nejustificat. In cel de-al doilea caz, ii incomodezi pe ceilalti participanti la trafic. Dar, in rest, toate celelalte puncte de depunctare nu au nimic obiectiv in ele. Daca asa vrea muschii lui Garcea politistul asa va pune el acolo pentru ca asa interpreteaza el ce inseamna „folosirea incorecta a drumului” dupa modul in care sunt concepute si chestionarele. Cum adica „folosesc incorect drumul”? M-am sters cu el pe cap? Un astfel de examen trebuie sa penalizeze incalcarea legislatiei in trafic si incurcarea celorlalti soferi. Cum poti sa faci „manevrarea incorecta la urcarea rampelor”? Cum poti sa „executi incorect mersul inapoi”? Cum adica „executi incorect intoarcerea vehiculului”? De asemenea, la subsectiunea DEPASIREA avem penalizare de 3 puncte la

„ezitarea repetata de a depasi alte vehicule”.

Cum adica ar fi gresit daca nu vreau sa depasesc?

Iata ca deja vorbim de 23 de puncte de penalizare care depind direct de muschii lui Garcea si de modul in care el interpreteaza arbitrar ce fac eu. Iar 21 de puncte de penalizare acumulate deja inseamna respins la proba practica. Daca sistemul ar fi onest nu ar trebui sa-i lase o astfel de libertate despotica de a penaliza. Aceste 5 puncte care contabilizeaza cele 23 de puncte de penalizare sunt semne ale experientei de ani la volan. Dar lipsa de experienta intr-un domeniu nu inseamna incorectitudine. Cum se poate sa fii respins de la a lua permisul auto pentru ca nu ai experienta de ani la volan? Asta este o gandire de tip Garcea. Iar logica ei am vazut-o in celelalte sectiuni ale acestui text si o voi descrie si mai departe.

Dupa cum voi arata pe parcurs, aceasta absurditate se regaseste frecvent intrebarile legate de experienta la volan din chestionare. E clar ca omul care da examen nu are experienta din moment ce nu are inca luat permisul. Vreau sa fiu bine inteles: consider ca experienta la volan este un lucru foarte important. Dar ea vine in timp si nu i se poate cere unui sofer incepator.

Scolile de soferi au de castigat de pe urma faptului ca elevii sunt picati in masa la acest examen. Practic ele isi rotunjesc nitel veniturile cu alte 3 sedinte de conducere. Asta se regaseste in alt pret pentru scoala de soferi decat cel stabilit initial. Desigur, mai mare. In acest context anacronic ne putem da seama ca si interesul instructorilor este ca tu sa pici de cat mai multe ori traseul pentru ca ei sa scoata cat mai multi bani de pe tine. Si atunci ne putem pune intrebarea daca ei chiar sunt motivati in a-si face corect treaba. Iata un alt mod de a intelege experienta mea cu acest instructor.

Toate acestea trebuie intelese in lumina interesului lui Garcea de consolidare a piramidei spagii de la care a pornit toata aceasta nebuloasa. Garcea legislatorul, Garcea guvernantul, Garcea chestionatorul si Garcea politistul isi impart ca vulturii profitul conform descrierii de aici.

Fiind in postura de beneficiar direct al spagii, politistul examinator are interesul de a te incurca cat mai mult la acest examen. Vorbim aici despre bete in roate puse cursantului inca din conceperea acestui examen. Exista suficiente portite la care ii permit examinatorului sa fie un despot care poate face orice. Adica ceea ce doresc autoritatile de acest popor. Despotismul in care se desfasoara acest examen tine mai curand de perioada stalinista decat de spiritul democratic pe care autoritatile incearca cu naduf sa-l imite. Nu ai voie sa filmezi sau sa inregistrezi in vreun fel modul de desfasurare al ei. Practic esti in imposibilitate de a face contestatie asupra rezultatului examenului, ceea ce este anacronic.

Sub adapostul imposibilitatii de reactie si de a-i dovedi abuzul, acest feudal isi pune cu nonsalanta in practica apucaturile despotice. Cea mai frecventa manevra de acest gen este apasarea discreta a pedalelor instructorului (masinile scolilor de soferi au un al doilea set de pedale pentru instructor) in mod incompatibil cu manevra elevului. Daca tu apesi pe pedala de acceleratie iar politistul apasa pe cea de frana in acelasi timp, atunci motorul se blocheaza si se opreste. O astfel de greseala se face de catre un elev total neexperimentat care pune pentru prima data mana pe masina. Dar dupa cateva ore de conducere se regleaza dexteritatea picioarelor in asa fel incat sa nu repeti asa ceva. Cu atat mai mult dupa 30 de ore de ore. Ei bine o astfel de experienta au retrait-o foarte multi examinati, inclusiv eu, tocmai in timpul acestui examen in care concentarea este maxima. In timpul practicii propriuzise am blocat motorul doar de 2 sau 3 ori, la inceput. In timpul examenului mi s-a blocat motorul de 5 ori la aceeasi manevra, desi am facut lucrurile cu atentie si in ordine.

O astfel de smenarie este folosita pentru a forta spaga este discret sprijinita inca de la nivelul examenului teoretic. Sa privim urmatorul chestionar:

poluarea http://e-drpciv.ro/intrebare/926/cum_trebuie_sa_conduceti_astfel_incat_sa_reduceti_poluarea Cum trebuie sa conduceti, astfel incat sa reduceti poluarea? A. porniti motorul actionand pedala de acceleratie la un sfert din cursa si asteptati ca acesta sa se incalzeasca, pentru a reduce ulterior consumul de carburant; B. porniti motorul fara sa actionati pedala de acceleratie si demarati imediat; C. apasati pana la capat pedala de acceleratie, porniti motorul si demarati cu o viteza cat mai mare.

Raspunsul corect ar fi B. Insa nu toate masinile pe benzina pot pleca de pe loc fara apasarea acceleratiei concomitent cu ridicarea ambreiajului si, desigur, li se blocheaza motorul. Ceea ce era si urmarit. Acest chestionar vrea sa-i fixeze cursantului in minte ideea gresita a nepasarii pedalei de acceleratie concomitent cu ridicarea pedalei de ambreiaj.

O astfel de practica de subminare a examinatului a fost descrisa de mai multi examinati aici, sau aici, sau aici. Iata ca apasarea anacronica a pedalelor a examinatorului este o practica comuna sesizata de mai multi si atent stipulata in fisa de examinare in subsectiunea mai sus citata.

Oprirea motorului imediat dupa pornire sau la schimbatul vitezelor este in general un semn al lipsei de experienta la volan. Insa sunt unele masini care dau astfel de erori si pentru soferii experimentati. Nu sunt sigur, dar banuiesc in acest caz si un anumit (de)reglaj al ansamblului motor-transmisii pe care instructorul il face in acord tacit cu examinatorul pentru a facilita consolidarea drumului spagii. Oricum, o astfel de situatie nu trebuie sa fie un motiv pentru neacordarea licentei de conducere a unei masini. Dar nu trebuie sa mi se refuze dreptul de a conduce o masina pentru ca ma opresc cateva secunde pentru a reporni. E ca si cum oprirea in general ar fi interzisa. Ceea ce este absurd. Un astfel de drept trebuie refuzat doar in situatia in care lipsa de experienta e atat de mare incat se pot face greseli soldate cu urmari.

In petitia aceasta https://petitieonline.net/petitie/50781047/semnaturi , dar si in alte contexte, s-a propus mutarea politistului examinator pe scaunul din spate, pentru a nu avea acces la aceste pedale. In fata ar trebui sa stea doar instructorul care ar trebui sa-si supervizeze elevul. Multe lucruri s-ar fi clarificat in acest caz. Dupa ani si ani nu s-a facut nimic in sensul asta si putem usor sa intelegem de ce.

Singura posibilitate de contestatie a acestui examen vine din obligativitatea prezentei martorului la acest examen. Insa despre aceasta prevedere afli abia dupa ce, invariabil, ai picat la prima incercare. Nimeni nu spune nimic despre aceasta potentiala posibilitate de aparare impotriva acestui despotism. Explicatia acestei secretomanii este data de interesul mai sus mentionat. Dupa cum am aratat si in introducere, acest martor este de obicei tot un viitor examinat, cu o mare disponibilitate de submisivitate fata cele afirmate de examinator. In cazul meu Garcea si-a mascat picioarele de actele dosarului pe care le-a desfasurat tacticos pe genunchi in asa fel incat martorul din spate sa nu poata sesiza aceste manevre, coplesit de ganduri si de emotii, Daca se intampla ca aceasta persoana sa aiba un caracter mai umil, atunci sigur nu poate depune marturie in favoarea ta. Dupa ce el mi-a fost martor la proba mea, a trebuit sa-i fiu si eu martor in cea a lui. Si in cazul lui, Garcea i-a apasat pe pedala de frana concomitent cu cea de acceleratie. Personal am a auzit clar de mai multe ori cum motorul ambala si se infunda fara ca masina sa accelereze. Dar cand totusi l-am intrebat la sfarsitul probei daca a apasat din greseala ambele pedale n-a putut sa dea un raspuns clar. De aceea, ca si in cazul introducerii, recomand aducerea unui prieten care are experienta in condus pe post de martor la aceasta proba si cererea expresa ca picioarele lui Garcea sa fie vizibile.

Conform tiparului clasic, satui de aceste sicane multi prefera sa dea spaga dupa mai multe incercari. Este  ceea ce s-a si dorit de la inceput cu absurdizarea acestor examene, sub acoperirea grijii inestimabile pe care autoritatile romane o poarta propriului popor. Altii recurg direct la spaga conform mentalitatii lor tipice care a dus aceasta tara pe locuri fruntase in ceea ce priveste coruptia. In acest link se pot vedea mai detaliat cotloanele spagii realizate între instructori si politisti. Din pacate unii dintre cei care recurg la ceea ce a vrut de fapt Garcea cu absurdizarea acestor examene, sunt la originea accidentelor grave. Disponibilitatea lor pentru „smecherie” se regaseste apoi in aroganta in trafic. Iata cum pe parcurs „buna intentie” isi arata de fapt adevarata fata! Paradoxul e ca cu cat mai multi astfel de cocalari provoaca mai multe accidente cu atat examenele devin mai absurde si mai greu de promovat. Chiar si soferii onesti vor avea tendinta sa creada ca, odata ce l-au promovat, au devenit un fel de campioni mondiali la automobilism, riscand sa calce mai tare pedala si sa provoace un accident grav. Iata cum se instaleaza cercul vicios al coruptiei! Partea buna ca primii vizati de accidentele grave sunt insisi spagarii; ei incalca grav regulile de circulatie la fel cum le-au incalcat si pe cele sociale si au promovat acest sistem al mitei in care este angrenata o intreaga institutie. Partea proasta e ca angreneaza si soferi onesti in aceste accidente.

Putem acum sa intelegem de ce examenele practice nu se filmeaza. De fapt drpciv nu vrea sa ramana cumva arhivat modul in care cineva a luat de fapt permisul. Daca, dupa un astfel de accident groaznic ne-am duce la filmarea arhivata si am vedea nereguli, atunci nu stiu daca Garcea ar mai fi dispus sa ia spaga. Consider ca plasarea de camere provizorii in masina si filmarea efectiva a examenului ar rezolva atat coruptia din jurul acestor examene cat si dreptul normal al cuiva de a contesta un astfel de raspuns. Lipsa de actiune a drpciv in acest sens spune suficient despre acest departament precum si despre intreaga autoritate asupra transporturilor in Romania.

Dupa cum am sugerat si in introducere, parerea mea este ca profilul cocalarului agresiv ar trebui sa dea examene auto periodice odata cu fiecare incalcare a normelor sociale. Astfel de restrctii se pot extinde si la cei cu media scazuta la purtare. Poate in felul acesta am mai potoli un pic din nesimtirea din aceasta tara. Acesta este o posibilitate de prevenire a accidentelor groaznice

Dupa cum am sugerat si in introducere, parerea mea este ca profilul cocalarului agresiv ar trebui sa dea examene auto periodice odata cu fiecare incalcare a normelor sociale. Astfel de restrictii se pot extinde si la cei cu media scazuta la purtare. Poate in felul acesta am mai potoli un pic din nesimtirea din aceasta tara. Acesta este o posibilitate de prevenire a accidentelor groaznice

Pe de alta parte inteleg si atitudinea iritata a soferilor cu experienta incurcati de incepatori sau cei care nu pot sa conduca in spatii inguste. Am trait pe pielea mea experienta coborarii din tramvai cu mai multi calatori pentru a muta masina unei tute care nu putuse parca cum trebuie si o lasase pe linia de tramvai. Asa ceva nu trebuie tolerat. Sustin interdictia intrarii pe strazile cu trafic intens a acestor soferi. Se poate institui o restrictie in anumite zone a celor care nu au un anumit nivel de experienta in condus.

Un numar de 12 tari , printre care Australia, Belgia, Canada, Germania, Norvegia, Suedia, UK sau Statele Unite, folosesc permisul provizoriu dat pentru a permite viitorilor soferi sa exerseze liber si sa-si dezvolte astfel in mod natural dexteritatea. Brazilia foloseste restrictii de intrare in anumite zone pentru cei ce au esuat la testul practic. Dupa cum putem vedea aici , in Marea Britanie permisul provizoriu iti permite sa mergi cu masina pe anumite drumuri daca esti insotit de cunostinte care au permis permanent.

In SUA se ofera acest permis si tinerilor sub 18 ani insa exista state cu restrictii de ruta. Tot aici se regaseste si „paradisul” obtinerii permisului de conducere, la fel ca si in cazul dificultatii testelor teoretice. In statul Colorado persoanele peste 21 de ani pot da examenul teoretic si cel practic in aceeasi zi. Desigur, dupa cum aminteam si in sectiunea anterioara, ei au drumuri acolo.

Dupa cum vedem, in Romania nu se ofera un permis provizoriu. Legislatia interzice expres orice fel de practica in afara unei supervizari speciale. Nu exista nici un impediment pentru care, dupa cele 30 de ore de practica sau chiar in timpul lor, elevul sa exerseze insotit de un titular de permis pe anumite drumuri laturalnice, neaglomerate si in anumite conditii pentru dezvoltarea abilitatilor de conducere. Dupa un anumit timp experienta va ajunge suficient de consistenta incat soferul sa poata sa circule pe orice drum, fara a incalca legislatia si fara sa stanjeneasca circulatia. Poti sa acumulezi experienta mergand o perioada de 6 luni sau un an cu un astfel de permis provizoriu, si apoi poti da examen riguros in care sa fie incluse si evaluarea experientei la volan.

Daca poti sa stapanesti masina pentru a nu incalca legislatia rutiera sau a nu stanjeni traficul, nu mai esti un pericol atat de mare incat sa ai nevoie de un instructor specializat mereu langa tine. Dar legislatia este croita exact pentru a impiedica acest lucru. Ea este menita sa-l convinga pe cursant sa mai plateasca o taxa in plus fata de cea cu care a fost de acord initial. Vorbim despre celebrul cost ascuns practicat de capitalismul de cumetrie in Romania in ultimul sfert de secol. Adica, pe langa cele 30 de ore de practica necesare acomodarii cu masina trebuie sa platesti si acumularea de experienta sau mita directa a lui Garcea. Interesul mafiotilor din jurul drpciv este acela de a mai scoate niste bani de pe examinat. Aceasta suprataxa se colecteaza fie oficial prin ore suplimentare de „perfectionare” a tehnicii incepatorului de a conduce, fie prin binecunoscuta spaga pe care am descris-o mai detaliat in linkul de mai sus. Acesta fie trebuie sa isi mai ia inca 6 ore de practica la scoala de soferi pentru a se putea reinscrie la urmatorul examen, fie va trebui sa recurga la spaga. Ma intreb ce mai ramane de taxat? Aerul? Apa? Soarele, ca in melodia celor de la BUG Mafia?



Acest articol se continua aici



Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved