O situatie inedita a avut la Jocurile Olimpice de la Rio. Kuweitianul Fehaid Al-Deehani a devenit primul independent care castiga aurul olimpic. Federatia Kuweitiana a fost exclusa de catre Comitetul Olimpic International insa i-a permis lui sa participe la Olimpiada care tocmai se desfasoara in aceasta perioada la Rio, in Brazilia.
Ma intreb oare daca sportivii romani ca Simona Halep sau diferiti atleti care se pregatesc sau s-au format pe cont propriu, fara vreun suport de la stat n-ar trebui sa faca acelasi lucru. Adica esti sportiv medaliat cu aur la Olimpiada dar ai cartea de munca ca magaziner sau paznic? Ok. Ti-ai facut „datoria” fata de tara prin jobul zilnic de 2 lei pe care sistemul t-l ofera. Aurul e al tau. E pasiunea ta.
Cam la fel e si cu fotbalul. Sistemul a creat niste clase de fotbal prin diferite licee. Dar baze sportive? Dar ceva premii pentru campioni si cei mai buni? Dar ceva mai mut decat un corn cu lapte (ironica simbolistica) ca hrana pentru copiii sportivi? Si aici e problema. Pe potentialele baze sportive s-au construit mol-uri. Si cum sa dai hrana sanatoasa la copii si sa-i indrepti spre sport caci, la ce nivel de saracie a ajuns Romania, s-ar duce toti la sporturi numai pentru hrana, cam la fel cum merg unii la inchisoare. Cam multe legende ar iesi pentru un stat mafiot care vrea in principal doar sa exploateze, nu?. Si atunci cine sa mai serveasca pe proprietarii de mol-uri?
In mod normal tu ca individ trebuie sa intorci favorurile societatii care, practic, a investit in tine. Stiind apucaturile abuzive ale statului in general, cuvantul asta „investire” suna urat de tot. Inuman. Investitie trebuie sa se faca in obiecte si nu in fiinte; nici macar in animale. Dar, un stat medieval intarziat ca al nostru confunda deliberat notiunea de „om” cu cea de „obiect”. In idealismul meu, eu vad un stat asistential care ii ofera individului conditiile pentru a da ce-i mai bun din el insusi si nu a investi in el pentru ca apoi sa-i ceara rascumpararea. O astfel de legenda sportiva, artistica, stiintifica sau tehnologica va intoarce el insusi favorul societatii fara ca vreun astfel de jupan sa vina cu jandarmii peste el.
Dar intr-un stat precum cel roman deja nu mai putem vorbi nici de acest nivel de baza al „investirii”. Statul e o armata antica plecata la jefuit. El nu investeste nimic in infrastructura diferitelor domenii de perfomare si apoi vine sa cucereasca imagine. Si atunci de ce as reprezenta eu un astfel de stat?