Cu Garcea la luat permisul auto
4.5. Formulari tautologico-pleonastice si alte stupizenii
Daca unele intrebari jignesc cursantul pentru absurditatile cuprinse in formularea lor, altele jignesc prin tautologia lor. Ele par intrebari puse unor copii cu deficiente intelectuale si nu unor adulti sanatosi si responsabili, gata sa conduca o masina.
E clar ca e vorba de B. asta e o intrebare pentru copii. Si ei stiu ca maximul si minim-ul nu se depasesc peste si sub. A plasa o astfel de intrebare intre cele pentru evaluarea cunostintelor teoretice ale viitorului sofer este un atac marsav la adresa demnitatii nu doar a celui in cauza , ci si la adresa medicului psihiatru care si-a pus parafa si semnatura pe fisa medicala. Cine face lucru asta? Un tablagiu corupt si analfabet? Mi se pare o nesimtire crasa.
Observati expresia „compresia artificiala a inimii”. De parca tu ca sofer pus in situatia de a da ajutor ai putea face altceva decat artificial… Poate doar Garcea chestionatorul se crede un fel de Dumnezeu pe pamant incat sa faca minuni in mod natural…
Dupa cautari pe internet vedem ca „Compresia cardiaca” tine de o conditie patologica numita „tamponada cardiaca” . De aceea sintagma „compresia artificiala a inimii” nu se gaseste in limbajul medical de specialitate, fiind mai curand o inovatie a lui Garcea chestionatorul. Gasim mai frecvent formula „compresie toracica”.
Se putea aici folosi expresia foarte precisa de „resuscitare cardio-respiratorie”, mai ales ca Garcea chestionatorul nu s-a mai chinuit sa faca din A si B niste distractori mai inselatori, ca in multe alte cazuri. E specific personajului Garcea de a folosi astfel de termeni pomposi pe care nu-i intelege insa destul. La o cautare scurta pe internet observam ca compresia inimii este un fenomen diferit de resuscitare.
O astfel de intrebare este una dintre cele mai usoare. Si un copil ii poate intui raspunsul. Dar uitati-va insa la imbecilitatea cerintei! Faci masina mai vizibila daca o speli? Poti spune ca placutele de inmatriculare trebuie sa fie mereu curate pentru ca sa se vada numarul masinii. Dar ca sa insinuezi ca nu s-ar vedea suficient masina cand e prafuita… Imi imaginez cum dispare ea sub praf in cateva sute de mii de ani ca a lui Batman.
Si aceasta intrebare e simpla si intuitiva. Din pacate realitatea ei are cel putin vreo 20-25 de ani vechime. Telefoane publice nu prea mai exista in noua realitate sociala a telecomunicatiilor unde telefonia mobila a inlocuit-o pe cea fixa in mare masura. A pastra o astfel de intrebare in setul de chestionare pentru verificarea cunostintelor teoretice pentru examenul auto este o mare gogomanie.
Dupa Garcea chestionatorul raspunsul corect ar fi doar varianta A. Ce-i drept aceasta are cel mai complet raspuns deoarece spune ca urmeaza o intersectie. Asta este singura diferenta dintre varianta A si varianta C. Totusi cerinta nu este despre ce se afla la 300 de metri dupa acest semn, ci despre ce trebuie sa faca soferul pe parcursul acestei distante. Asadar si varianta C este adevarata.
Garcea chestionatorul spune ca varianta A ar fi corecta. Cred ca acest chestionar nu este facut din rautate, ci chiar dintr-o intentie in principal onesta. Cred ca intentia principala a lui Garcea chestionatorul a fost sa descurajeze o apropiere cu viteza prea mare de o trecere de pietoni, care se poate finaliza cu o frana brusca. Asta m-a facut sa nu plasez acest chestionar in capitolul 3, cel dedicat razbunarii lui Garcea chestionatorul pe societate http://baldovin.blogspot.ro/2016/09/31-garcea-chestionatorul-dupa-ce-primit.html . Dar totusi, cu ambivalenta lui tipica nationalist-antisociala, in el exista si o forma resentimentara. Mai intai folosirea expresiei „intentioneaza sa se angajeze in traversare” este un element de deruta, dupa cum am aratat aici (4.2. Contradictii). Despre lipsurile legislatiei cu privire la folosirea acestei expresii am discutat aici in sectiuea "Garcea legislatorul si problema precizarii limitelor de reducere a vitezei"
Si, dincolo de ea, se poate observa „sprijinul” lui Garcea chestionatorul care adauga propria angoasa acestui chestionar: daca trebuie sa „acordati prioritate de trecere pietonilor care au acest drept”, asa cum afirma raspunsul B, atunci e clar ca s-au angajat in traversare, altfel n-ar avea acest drept. E singurul moment in care pietonii au prioritate de trecere fata de masini.
Apoi, chiar si o viteza de sub 30 km/h in localitati sau 50 km/h in afara acestora poate aduce o franare brusca. Sa luam de exemplu situatia nefericita a unui copil care apare de nicaieri in fata masinii. Sau pe cea a unui camion/tir care tocmai trece pe o trecere inainte sa ajungem noi pe ea; in spatele camionului/tirului se angajeaza in trecere un pieton care nu ne poate vedea pe noi si pe care nici noi nu-l vedem din cauza volumului acestuia. In acest caz, ajungand unul lana altul, suntem nevoiti sa incetinim brusc. Iata o situatie in care varianta B de raspuns este valida. Si, cu siguranta ca nu e singura.
Frustrarea celor care au comentat aceasta intrebare se vede aici.
Observam ca intrebarea A nu zice nimic despre oprire. Adica ii calc cu 30 km/h? nu cred…
Garcea chestionatorul spune ca varianta corecta ar fi C. Insa indicatorul 2 se foloseste si la trecerea la nivel cu o cale ferata cu bariere. In acest caz nu e obligatorie oprirea, atunci cand barierele sunt ridicate, ci doar incetinirea. Iata o situatie in care varianta b nu este valida, ceea ce face ca doar varianta a sa fie valida. Apoi, dincolo de asta, chiar daca varianta c ar fi valida, ar trebui bifate si variantele a si b ca valide, deoarece ele implica notiuni subinscrise total in varianta c si preiau validitatea acesteia, dupa cum am aratat aici: http://baldovin.blogspot.ro/2017/04/3313-garcea-chestionatorul-logicianul.html . Pentru a le face invalide forma lor trebuie sa fie astfel „A. Doar indicatorul 1;” sau „B. Doar indicatorul 2;”