Facebook nu ar fi ajuns sa ia fata altor retele de socializare ca mai vechile Myspace sau Hi5 sau chiar contemporana Twitter daca sistemul mafiot nu ar fi pompat masiv fonduri in ea. De la o aplicatie banala pusa pe picioare de un student plictisit, Facebook a ajuns sa fie o companie cu mii de angajati prin toata lumea. Principalul motiv pentru care forurile obscure ale sistemului corupt de astazi a investit in aceasta afacere este, desigur, controlul si supravegherea. Desigur, nu exista atatia angajati incat toata lumea sa fie supravegheata. Interesul e doar pentru cei greu de convins. Structura psihodinamica a cuiva ce se poate deduce din „like”-urile si „share”-urile facute anterior pe Facebook. Am analizat in detaliu evolutia Facebook aici
Asanumitele „teambuildinguri” facute de firme cu stres mare, in care angajatii nu rezista foarte mult, aveau exact acest rol. In conditiile in care „echipa” se innoieste permanent, datorita demisiilor frecvente ca urmare a epuizarii, un „teambuilding” in sensul literal nu are nici un rost. Scopul unei astfel de mici excursii oferita gratis de firma este altul. Managerul si patronul poate afla amanunte despre viata personala, dorintele, idealurile si gradul de multumire al angajatului. Salariul se ofera in functie de aceste detalii. Nu zic ca toate firmele practica acest tip de „teambuilding” in scop de „eficientizare”. Insa, pentru acest gen de firme, teambuilding-ul nu este un cadou pentru imprietenirea angajatilor ci o investitie pentru un profit cat mai mare relativ la salariile platite. Am avut un coleg care a fost dat afara la scurta perioada dupa ce a refuzat sa mearga intr-un astfel de „teambuilding”. In aceasta firma de trista amintire se taiau constant salariile. Asa ca un teambuilding propriu-zis nu avea absolut nici un rol devreme ce ostilitatea angajatilor fata de aceste practici era mult mai mare decat cea dintre ei. Daca firma si-ar fi dorit atmosfera lejera si prietenoasa intre angajati atunci mai curand ar fi platit salariile promise sau ar fi lungit ceva mai mult perioada de realizare a taskurilor decat sa ofere o vacanta gratis angajatilor. De aceea teambuilding-ul trebuie inteles nu literal ci ca pe o strategie manageriala de negociere cu angajatii.
Asa cum majoritatea acestor companii foloseau teambuilding-ul pentru a afla informatii personale despre angajati, Facebook face acelasi lucru la un nivel ceva mai avansat. Vechile dosare sau arhive s-au inlocuit cu serverele de mii de tera de informatii. Cei mai greu de convins pot primi oferte in functie de aceste detalii din viata lor pe care le lasa in astfel de retele de socializare. Pe Facebook se face mai nou reclama. Te poti trezi cu pagini de politicieni dubiosi ca-ti sar in fata cersindu-ti „like”-ul pe care in mod normal nu l-ar merita. In acelasi fel se poate face si cu atitudini populare dar neconvenabile autoritatilor carora Facebook le blocheaza circulatia.
Asa s-a intamplat astazi cu un eveniment de protest impotriva deciziei autoritatilor de incepere a proiectului RMGC de la Rosia Montana organizat si promovat pe Facebook aici https://www.facebook.com/events/438390812941856/?ref=3 . Dupa ce mai bine de 2000 de participanti si-au anuntat prezenta la acest eveniment in doar cateva ore, oficialul Facebook a blocat discret posibilitatea membrilor de a invita noi membri la acest eveniment, incercand astfel sa ingreuneze comunicarea libera intre membrii comunitatii. Asta este de fapt miza intregii manipulari contemporane. Oricum, s-a creat un alt eveniment cu aceeasi tema aici https://www.facebook.com/events/293191160823893/?ref=3 . E posibil sa fie si acesta blocat asa ca trimiterea cat mai diversa a acestor linkuri poate contracara o astfel de marsavie.