Celulele stem si aplicaţia lor in stomatologie

July 10, 20150 comentarii



Dentitia este cea mai puternica arma incorporata in organism. Caninii nostri inca exista din perioada in care probabil ca erau mai lungi si mai ascutiti. Cu toate acestea, dintre toate partile corpului, dintii par cei mai slabi. Oasele se mai pun in ghips, ranile se cicatrizeaza, dar dintii, odata afectati, mai greu revin la starea initiala. Daca s-a spart, cariat, pierdut unul dintre ei, cu greu mai poate fi inlocuit. Ca un asiduu si precoce mancator de dulciuri, mi-am spart si eu in copilarie cativa dinti si cateva masele cu bomboane. Apoi am suferit de durere... :( Partea fizica e una, insa o astfel de experienta are si implicatii emotionale. Un dinte care nu se ma reface trimite cu gandul la un parinte care nu mai iarta: „Vezi, cand ti-am spus sa nu rozi nucile si nu m-ai ascultat!”. Iarta-ma Doamne, ca nu mai fac! Fa-mi dintele la loc! Ciuciu dinte! Ciciu iertare! :)

S-au gasit anumite solutii, mai mult sau mai putin viabile, chiar din antichitatea timpurie, insa extractia a ramas pana astazi cea mai "sanatoasa". Mai jos este exemplul unei astfel de interventii facuta in Egiptul antic:


Nu mai dau exemple cu stomatologia contemporana si beneficiile ei, ca mai ia cu frisoane... Dar am o veste buna! Ei bine, suntem pe punctul de a uita supliciile astea. Medicina va folosi celulele stem pentru inlocuirea naturala a dintilor. Probabil ca toti care au fantasmat pe scaunele de asteptare ale cabinetelor de stomatologie despre cresterea unui dinte nou se simt acum vizati. Personal, de cum am auzit de existenta acestor celule stem, acum vreo 10 ani, la asta m-am gandit prima data. In sfarsit, iata ca niste cercetatori au Universitatii Columbia au pus in aplicare acest ideal.



Este un vis al tineretii fara batranete cu care, practic, insasi omenirea s-a nascut. Din pacate, daca nu sintem cuminti si roadem lucruri, tot va trebui sa mergem la dentist pentru extractie initiala a dintelui bolnav :) . Cred totusi ca inca mai trebuie sa se inventeze un aliment care sa faca dintii ca de otel si sa reziste la bomboane fara a se mai ajunge la stomorgologie……


Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved