Mi-a fost solicitata prin e-mail de la Vladimir Bulat o parere despre lucrarea lui Octav Esinencu (artist basarabean) care a castigat un concurs international .
Din mesajul lui se parea ca autoritatile sunt gata sa il puna la punct. I-am dat inapoi urmatorul mesaj:
Nationalismul impreuna cu simbolurile statului autoritar si imperial (orice stat este imperial la origine indiferent de cat de mare sau mic e) paleste in fata deschiderilor de granita rezultate din globalizare.
Evident ca in tema generala a globalizarii este injectat artificial spiritul nationalist in ceea ce priveste pastrarea traditiilor etc. Evident ca aceastea trebuie pastrate si expuse la muzeu, respectate dar nu restaurate. Adica pot sa ma bucur cand vad un dans popular sau nu stiu ce obicei; vad asta ca pe o recuperare a traditiei. Daca insa ai pretentia ca eu sa imi traiesc viata doar dupa traditie asta e deja restauratie, spirit nationalist excesiv si atentat la libertate mea de constiinta.
Artistul in cauza are tot dreptul din lume sa se indoiasca de simbolurile statului moldovenesc, romanesc, rusesc sau ce vrea el. Poate sa le renege sau sa le banalizeze in virtutea liberatilor pe care inclusiv Republica Moldova s-a angajat sa le respecte. E adevarat ca nu se poate hotari fata de modelul european sau cel rusesc insa de data asta ar face o mare greseala pedepsindu-l pe artist.
Paradoxul este ca tocmai spiritul nationalist e cel ce pangareste natiunea primul. Pentru ca originea lui sta in insasi frustrarile suferite pe linie de descendenta a individului fata de comunitate. El isi intareste "dragostea" fata de ei dar in acelasi timp si resentimentul. Nationalismul este o ambivalenta, un clivaj intre dragoste si ura fata de propria comunitate. Desi isi indreapta ura spre celelalte natii totusi asta e o solutie de compromis realizata de educatie. Daca nu e temperat el se poate termina in razboaie teribile cu vecinii in ambitiile sale de exterminare a celorlalte natii. Fireste ca asta e limita extrema a nationalismului insa ea exista in grade diferite la orice nationalism. Asa ca cel mai teribil nationalism, cel al Germaniei fasciste a condus la ruinarea ei. In aceeasi masura G. Funar actualul senator PRM-ist a vopsit bancile din Cluj in cele 3 culori pe cand era primar. Scopul initial a fost acela de aratare ostentativa a romanismului in fata minoritatii ungare insa rezultatul a fost si acela ca oamenii tratau cu dosul aceste simboluri. Iata ca atunci cand "esenta natiunii" este banalizata de autoritati (pe care le ia gura pe dinainte) nimeni nu se agita insa atunci cand o face omul de rand fie el si artist autoritatile sunt pregatite sa il arda.
Evident ca in tema generala a globalizarii este injectat artificial spiritul nationalist in ceea ce priveste pastrarea traditiilor etc. Evident ca aceastea trebuie pastrate si expuse la muzeu, respectate dar nu restaurate. Adica pot sa ma bucur cand vad un dans popular sau nu stiu ce obicei; vad asta ca pe o recuperare a traditiei. Daca insa ai pretentia ca eu sa imi traiesc viata doar dupa traditie asta e deja restauratie, spirit nationalist excesiv si atentat la libertate mea de constiinta.
Artistul in cauza are tot dreptul din lume sa se indoiasca de simbolurile statului moldovenesc, romanesc, rusesc sau ce vrea el. Poate sa le renege sau sa le banalizeze in virtutea liberatilor pe care inclusiv Republica Moldova s-a angajat sa le respecte. E adevarat ca nu se poate hotari fata de modelul european sau cel rusesc insa de data asta ar face o mare greseala pedepsindu-l pe artist.
Paradoxul este ca tocmai spiritul nationalist e cel ce pangareste natiunea primul. Pentru ca originea lui sta in insasi frustrarile suferite pe linie de descendenta a individului fata de comunitate. El isi intareste "dragostea" fata de ei dar in acelasi timp si resentimentul. Nationalismul este o ambivalenta, un clivaj intre dragoste si ura fata de propria comunitate. Desi isi indreapta ura spre celelalte natii totusi asta e o solutie de compromis realizata de educatie. Daca nu e temperat el se poate termina in razboaie teribile cu vecinii in ambitiile sale de exterminare a celorlalte natii. Fireste ca asta e limita extrema a nationalismului insa ea exista in grade diferite la orice nationalism. Asa ca cel mai teribil nationalism, cel al Germaniei fasciste a condus la ruinarea ei. In aceeasi masura G. Funar actualul senator PRM-ist a vopsit bancile din Cluj in cele 3 culori pe cand era primar. Scopul initial a fost acela de aratare ostentativa a romanismului in fata minoritatii ungare insa rezultatul a fost si acela ca oamenii tratau cu dosul aceste simboluri. Iata ca atunci cand "esenta natiunii" este banalizata de autoritati (pe care le ia gura pe dinainte) nimeni nu se agita insa atunci cand o face omul de rand fie el si artist autoritatile sunt pregatite sa il arda.