Dupa reinstalare, Windows 8 poate pastra intacte programele instalate anterior

February 27, 20150 comentarii



Stau destul de mult pe computer, insa nu pentru jocuri sau amuzament in general, ci pentru lucru. Desi creez initial in minte, nu as putea in acest moment face nici arta mea vizuala si nici muzica mea fara computer. Nu sint expert in hardwere si nici in softwere. Stiu anumite comenzi dintr-o diversitate larga de programe cu care imi fac treaba, si atat. In acelasi fel nu ma arunc dupa noutati cu privire la sistemul de operare sau diferite programe decat daca imi folosesc. Dar nu sint nici un novice. Astazi insa am avut un fel de „revelatie” de incepator. Am aflat un lucru uluitor relativ la Windows 8. Sau, cel putin, asa mi se pare mie. Windows 8 are ceea ce se cheama „Refresh”, adica o optiune de reinstalare care pastreaza programele instalate anterior intacte. Se pare ca aceasta optiune este o perfectionare pentru mai vechea optiune de „Repair”. Aceasta doar inlocuia anumite fisiere corupte de prin folderele windows-ului, fara sa produca insa o instalare autentica a sistemului. Sper ca acest „Refresh”, nu este un doar un „Repair” revopsit, ci chiar o reinstalare de windows. Voi vedea daca va merge ca nou in urmatoarea perioada. Deocamdata vad ca se comporta astfel.



Procesul e destul de intuitiv; pur si simplu optiunea asta exista chiar la inceputul instalarii. Initial am crezut ca nu vad bine sau ca sint prea obosit sa inteleg. Insa apoi am vazut cu surprindere placuta ca, dupa ce am bifat respectiva optiune, programele chiar mi-au ramas intacte. M-am mirat ca respectiva companie nu a facut mai multa reclama acestui aspect, ci a insistat pe bla-blaurile cu designul nou si rapiditatea. Cam asta mi-a ajuns pe la urechi relativ la Windows 8: 1. (ca neplaceri) smiorcaielile pitipoancelor ca nu mai au programele in start si ca au ramas blocate in interfata si nu puteau ajunge la partitii sa-si vada pozele; 2. (ca beneficii) rapiditatea. Conteaza si rapiditatea, insa 2-3 minute pierdute sau castigate la start, nu e mare lucru. Reinstalarea de Windows insa ma ducea la intarziere de cateva zile la proiectele in care eram implicat. Unul ca mine, care face grafica 2D, 3D, film, visuals, muzica si altele, are computerul ca un copac plin de fructe care risca sa se rupa din cauza greutatii. Uneori parca ii simt truda. :) De asta am scris acest articol, ca sa stie oamenii si sa nu le fie frica de reinstalare.

Desigur, cei cu experienta de la Windows 98 isi aduc aminte de chinurile reinstalarilor. Am perceput mereu reinstalarea de Windows ca pe un fel de inmormantare. O epoca din viata de termina. Abia dupa o saptamana aveam curajul sa strig „regele a murit, traiasca regele!”. Am pierdut o carte scrisa in partitia C , care a trebuit formatata odata cu reinstalarea de Windows. Mai am hardul, sper sa o recuperez odata, cand o sa imi fac timp de el. Multe informatii s-au pierdut asa, omul salvand in C unele documente din lipsa de spatiu pe celelalte partitii. Windows Vista (parca) a fost primul care n-a mai formatat C-ul, avand posibilitatea de pastrare a datelor intr-un folder separat, celebrul Windows.old.

Apoi, compania producatoare a oferit un fel de a doua viata pentru Windows, prin acea optiune de Repair. Eu de pe la XP am inceput sa o folosesc. Repair-ul insa, ne-aducem aminte, era mai curand un avertisment ca in scurt timp Windows-ul va pica, si ca e bine sa ne salvam documentele altundeva decat prin C. Unii aveau coloanele de CD-uri, noroc ca au aparut DVD-urile. Odata cu problemele de pastrare a informatiilor in timp, si acestea au cam devenit istorie.

A mai existat un programel care se ocupa el de reinstalari si tu puteai sa te duci sa iei o gura de aer. Eu l-am folosit doar o singura data. Dezavantajul era ca trebuia sa-l setezi inainte de a pica Windows-ul. Functiona ca un fel de testament. La varsta mea, cum naiba sa ma gandesc la testament!? Asa de bine mergea Windows-ul dupa instalare incat credeam ca nu va mai muri niciodata! Clar ca niciodata nu-l setam bine. Tot mi-au mai ramas programe care trebuiau instalate manual. Mi-a dat si o eroare la unul dintre ele si atunci am renuntat la el.

Ulterior am preferat sa instalez aceste programe in partitia D sau E intr-un folder special, de genul „Program Files D”. A mers treaba pentru cele mai multe programe. Dar, din pacate, unele dintre ele aveau nevoie de „My Documents”, „User” si alte foldere in care programul se desfasura. Nu m-am lasat eu cu una cu doua! Am vrut sa scap de chinul reinstalarilor si, mi-am facut cateva DVD-uri cu „My documents” & stuff pe care le copiam mura in gura dupa reinstalare in C, putand sa ies la o gura de aer proaspat dupa lupta cu monstrul. Mai ramaneau unul sau doua programe care nu mergeau nici asa. Le instalam zilele urmatoare cand doliul se mai atenua.

Odata cu Windows Vista insa s-a vazut luminita de la capatul tunelului. Unele programe mergeau pe noua copie de Windows direct din folderul Windows.old. Destule. Si astazi am pe Windows 8 programe instalate acum 7-8 ani prin Vista si luate din Program Files. Merg ca noi. Altele n-au putut tine pasul. Dar n-am renuntat la ele atata timp cat si-au facut si isi fac treaba. Am preferat sa imi multibootez computerul decat sa renunt la aceste vechi si parfumate aventuri de soft. Nu merg pe 8 sau Vista? Nu-i nimic. Ne logam in XP si ne intoarcem in timp. Toata istoria Windows de la XP incoace e pe desktopul meu tunat si pe laptop. :)

Iata ca, dupa atatea aventuri cu reinstalarile, aceasta optiune de a pastra programele mi se pare o adevarata revolutie. Ca 8-ul nu mai are Start-ul cum ne obisnuise, ca uneori ne intra in fata interfata si nu mai gasim calea catre fisiere, nu mai conteaza. Nu stiu daca acest „Refresh” este doar reclama sau chiar este o adevarata reinstalare cu pastrarea datelor initiale. Nu stiu daca vor aparea probleme cu reinstalarile de Windows. Vad ca deocamdata nu sint plangeri pe internet. Vom vedea.

Bai astia de la celebra corporatie! Stiti foarte bine ca pentru astia ca noi, cosmonautii, ati facut si Windows.old si treaba asta cu pastrarea programelor! Lasati naiba reclamele birocratoide facute din carti! Lasati-l naiba de design si alte minuni! Ba voi stiti ce-ati facut cu asta? Aur ba! Ne-ati scapat de inmormantarile ritualice. Spuneti ba asa! Sa stim.

PS. Odata cu aceasta noutate, si virusii s-au adaptat. Nu mai sint virusi care iti ataca Windows-ul. De ce sa dai bani pe antivirus daca iti poti reinstala in 40 de minute totul, odata cu acest Windows 8? Exista doua tipuri de virusi de tip encrypter, care iti corup fisierele, cerandu-ti apoi bani pentru oferirea cheii de decriptare a lor. „Citroni” este cel mai aprig dintre ei. Are un an de zile si deocamdata nu are antidot. Adica, ori platesti pentru cheia de decriptare, ori nu poti folosi fisierele. Asa ca mai bine faceti-va copii la fisiere.



Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved