Michael Jackson sau atunci cand lumea s-a golit de idealuri
9.6. Un libido marcat de sentimentul de abandon si copil nedorit
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior.
Aceste pulsiuni libidinale excentrice, mostenite de la mama in special, impreuna cu altele, mostenite de la tata, au adus cu ele si puternice sentimente de vinovatie, inferioritate si culpabilitate tinand cont atat de cultura conservatoare careia familia sa ii subscria. La acestea s-a adaugat si de educatia transgenerationala a culpabilitatii si iminentei pedepsei inoculate in constiinta stramosilor sai inrobiti de civilizatia colonialista. Acest fond psihic libidinal problematic a fost carpit oarecum din punctul de vedere al echilibrului psihicului lui Michael Jackson cu dragostea timpurie a fanilor, ceea ce i-a amplificat personalitatea isterica, ajungând să fie aşa cum am descris-o aici.
Istericul incearca sa seduca si apoi sa paraseasca inainte de consumarea propriuzisa a dragostei. Indiferent daca actul seductiei are sau nu consecinta in planul afectivitatii celui sedus, chiar daca acesta raspunde sau nu seductiei, la un moment dat istericul va defila prin fata „victimei” cu o noua cucerire. El se simte foarte bine atunci cand se afla in varful de sus al triunghiului oedipian iar, daca e disputat de mai multi parteneri care se lupta pentru el, asta ii produce o foarte mare placere. In cazul lui Michael Jackson si a foarte multi alti isterici povara sentimentului copilului nedorit, despre care am analizat mai sus, se manifesta prin nevoia constanta de a se stii iubit, apreciat si de neinlocuit.
La Michael Jackson a primat nevoia de a se sti iubit de persoane care nu aratau acest lucru. In aceasta nevoie se resimte si vechea lui nevoie de afectiune din partea tatalui rece si neempatic, dupa cum el o spune la min. 9: 12 al acestui film:
Intr-o astfel de nevoie de a se sti iubit de Joseph putem vedea cristalizată transgeneraţional insasi dorinta mamei sale Katherine de a se sti iubita de el. Daca luam in calcul ipoteza violului descrisa anterior, ne putem imagina ca aceasta femeie a trait toata viata sa cu teama ca familia sa si-a datorat existenta mai mult unor circumstante exterioare, a presiunii familiei sale care dorea sa repare onoarea fiicei batjocorite, si nu a unui curs natural, a unei iubiri normale urmate de casatorie si familie. Michael Jackson a mostenit de la ea acest sentiment al copilului nedorit si a omului neiubit de Joseph. Acesta nu le dadea voie copiilor sa il numeasca tata; dupa cum am amintit deja anterior, actul sau de nerecunoastere pe deplin a paternitatii asupra copiilor era menit sa contracareze vinovatia asupra actului violului sau a consecintelor acestuia. Chiar daca ipoteza violului nu s-ar confirma, totusi putem da credit pe mai departe acestei asertiuni; lipsa de empatie a tatalui Joseph a fost o realitate resimtita atat de mama Katherine cat si de copiii lor indiferent de valoarea de adevar a acestei ipoteze. In urma acestei stari de fapt Michael Jackson a incercat cu dragostea intregii lumi sa acopere aceasta gaura emotionala a trecutului sau marcat de prezenta absenta a tatalui neiubitor si chiar străin.
Dincolo de asta, in aceasta nevoie se resimte inclusiv nevoia de a transforma in fani pe cei indiferenti, de a-i face sa il iubeasca si de a-i implica in jocurile show-biz-ului. Acest sentiment de abandon se manifesta la el in nevoia de a se simti acceptat acolo unde nu ii era in mod natural locul. Aceasta nevoie se poate vedea in experientele sale cu fratii care aduceau fete in camera comuna, despre care vorbeste in acest film sugestiv la min 3. 55 si despre care am mai amintit intr-un articol anterior:
Din acest film putem deduce discutiile avute intre el si fratele amorez inainte ca acest gen de eveniment sa se petreaca. Trebuie sa ne imaginam ca nimeni nu l-ar fi putut tine pe fratele mai mic in camera cu forta atunci cand unul dintre frati ar fi intreţinut relatii intime cu o femeie. Sunt unii care recurg la astfel de comportamente sexuale dubioase insa stim că Michael era destul de incapatanat sa refuze daca cineva incerca sa il faca sa faca ceva ce nu dorea. Prin urmare este normal sa presupunem ca el insusi a vrut sa asiste la o astfel de scena. El insusi a vrut sa ramana intr-o astfel de situatie si sa se prefaca adormit. Ne putem imagina ca micutului Michael i se cerea initial sa plece din camera dar el refuza invocand diferite motive. Intre cei doi frati urmau apoi negocieri care se finalizau cu un tip remarca incapatanata a lui Michael care trebuie sa fi sunat cam asa: „mi-e somn si vreau sa dorm in patul meu din camera mea, voi faceti ce vreti iar eu stau cuminte in coltul meu”. Abia apoi probabil ca a venit si replica fratelui „Promiti ca dormi si nu ne deranjezi?”, urmata de iluminarea lui la fata si raspunsul „Promit, promit”, evocate de el in film. Putem vedea de aici nevoia sa tipica de a se uni in interiorul cuplului parental si a scapa de povara triunghiului inferior oedipian.
Cerinta de a se preface adormit si de a nu-i deranja pe cei doi i-a ramas ca fixatie libidinala care ulterior este proiectata in persoana Dianei din „Dirty Diana” si in alte situatii reale sau imaginare. Daca coroboram aceasta informatie cu rivalitatea dintre frati pentru dragostea Dianei Ross, care trebuia sa le acorde atentie fiecaruia dintre fratii Jackson (dar probabil nefavorizand pe cineva anume), atunci rezultatul va fi un libido prematur adolescentin, incapabil de a se accepta pe sine si incapabil de a lua decizii de abordare a celuilalt, mimand indiferenta. Vom vedea in urmatoarele articole importanta pe care acest erotism nedefinit si difuz le-au avut in comportamentul sau sexual desi acest lucru s-a vazut destul de clar si pe parcursul acestui text.
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson.
Click aici: http://baldovin.blogspot.com/2010/08/michael-jackson-97-prizonierul-unui.html pentru urmatorul articol