Michael Jackson. 9.3. Oralitatea sa regasita in simptomul dispneic descris anterior

July 24, 20100 comentarii

Michael Jackson sau atunci cand lumea s-a golit de idealuri
9.3. Oralitatea sa regasita in simptomul dispneic descris anterior

Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior

Am analizat mai sus latura agresiva, razboinica a ciudatului sau obicei de a cotrobai prin sertare straine, a simptomului dispneic, a narcisismului sau si, practic, a majoritatii simptomelor psihice si a celor mai importante gesturi artistice deopotriva. Aceste explicatii vizeaza zonele transgenerationale, profunde ale psihicului sau. A venit acum momentul sa analizam si transfigurarea lor libidinala, elementele care s-au adaugat celor genealogice.

In cele doua ticuri articolul precedent sexualitatea sa orala se vede cel mai clar. Dar asta nu inseamna ca nu apare si in alte acte psihice in grade ceva mai mici. Daca ne gandim ca psihicul este un sistem de retele mnezice prin care circula atat energia cat si forma pulsiunilor atunci ne putem imagina ca astfel de pulsiuni circula in intreg spatiul mental la fel cum cerneala se raspandeste in apa sau cum o pata de culoare pusa pe o hartie uda o intineaza. Asadar toate actele psihice realizate de Michael Jackson au in constructia lor un grad mai mare sau mai mic de pulsiune sexuala orala.

Pentru cititorii nefamiliarizati cu psihanaliza am sa reiau precizarea din articolul anterior relativ la pulsiunile libidinale orale: de cele mai mult ori psihanaliza nu poate sti daca ele au fost puse in practica. Si, in aceeasi masura, ea nu este interesata de acest aspect. Ea doar observa aceste particularitati ale formei libidoului în forma incipienta, predispozanta. Asadar, din expunerea de mai jos, NU trebuie in nici un caz inteles ca, atunci cand ramanea singur cu o persoana intr-o camera, Michael Jackson ar fi pus imediat în act comportamente sexuale orale. Dimpotriva, dezgustul sau exprimat direct, fata de aceste practici erotice excentrice, este unul autentic. Scena cu acoperirea fetei din filmul postat în articolul precedent, asa cum a fost povestita în documentarul lui Martin Bashir, „Living with Michael Jackson”, este specifica comportamentului sau sexual concret. Trebuie înteles însa ca un astfel de comportament, ca orice fel decomportament în general, este rezultanta negocierilor dintre mai multe pulsiuni în fata instantei generale a psihicului. Iar pulsiunile libidinale orale erau parte din aceasta negociere, in cazul sau.

Stilul sau de viata lasa sa se vada o foarte puternica influenta a sferei libidinale feminine in comportamentul sau. Tulburarea sa isterica, de care am discutat anterior, vorbeste de la sine. Practic isteria si comportamentul feminin se afla aproape in relatie de pleonasm. Chiar numele de isterie vine de la grecescul "ὑστέρα" (hystera) care inseamna „uter”. Comportamentul sau matern de hranire a lui Prince Blanket cu biberonul din urmatorul film la min 5.18 are in el astfel de semnalmente maternale de factura feminina:



Comportamentul sau „pur” este de fapt o contracarare a acestei pulsiuni si o suprasolicitare a maternitatii in defavoarea sexualitatii orale care se afla legata inextricabil de ea. Aici intervine acea doza de nevroticism mostenita in special pe filiera materna, ce presupune satisfactia unei pulsiuni prin contracararea ei.* Trebuie sa intelegem ca nevoia sa de puritate in general este o nevoie de evadare din aceste influente libidinale dar si de a le satisface intr-un mod supracultural, prin ceea ce in psihanaliza clasica se numeste sublimare.

Dar, dintre toate simptomele dezvoltate de el, probabil ca sexualitatea orala se manifesta cel mai clar in dispneea pe care am analizat-o intr-un articol anterior. Se vad acolo in detaliu influentele spatiului social cu elementele auxiliare pulsiunii orale dar si cele premergatoare ei, respectiv amenintarea si pedeapsa pe care sclavul o primeste de la stapan. Freud, si altii de dupa el, ar considera ca sexualitatea orala este mai importanta pentru geneza unei astfel de traume genealogice pe care eu o vad ca avand originea in experientele stramosilor sai mutilati de civilizatia clasica. Asta pentru ca el pleaca de la ideea cum ca psihopatologia (si, odata cu ea, inclusiv comportamentul sexual excentric) este starea de normalitate a psihicului. Pentru mine insa comportamentul sexual excentric este consecinta acestei influente a traumei sociale in spatiul mental in general si erotic in special.

Asadar analiza ulterioara a factorului libidinal al acestui simptom pe care o fac in acest moment este efectiv o descriere retrospectiva a sa. Cei familiarizati cu psihanaliza stiu ca Freud a vazut, in diferitele cazuri de dispnee pe care le-a descris in textele sale, tocmai influenta sexualitatii orale, trairea refulatoare a acestei satisfactii fantasmatice a intromisiei penisului in spatiul bucal sau esofagial. Un astfel de simptom presupune o traire ambivalenta a satisfactiei sugerii sanului matern dar si a agoniei sufocarii si inclusiv a predispozitiei pentru pedeapsa ca urmare a implicarii intr-un astfel de comportament considerat diavolesc de catre morala clasica. Simptomul dispenic este asadar o reactie la un fel de agresiune de tip felatie pe care Michael Jackson a resimtit-o la nivel median, odata cu stresul filmarilor pentru „Vrajitorul din Oz”. O astfel de situatie i-a reactualizat stresul predecesorilor sai amenintati de cultura colonialista, inclusiv cu sufocarea prin spanzuratoare dupa cum spuneam intr-unul dintre articolele anterioare ale acestui text. Pe langa acest substrat se adauga si constiinta violului mostenita atat de la relatia stapan-sclav dar, si mai recent, de ipoteza violului regasita intre parintii sai. Spargerea unui vas de sange in plaman, de care el si-a adus aminte, ar putea avea si o alta conotatie decat cea de explicare personala a acestui episod dispneic singular. El denota un fel de inlocuire a organelor bucale cu organele genitale femeiesti si cu sangerarea dezvirginarii. Daca aici adaugam posibila capcana intinsa de Motown dar si dubiile cu privire la succesul proiectului, atunci simptomul dispenic se dovedeste a fi o rezultanta a acestor forte psihice profunde, mediane sau superficiale din psihicul sau.

Atractia fata de un astfel de comportament sexual excentric, satisfactia tipic feminina sau masculin-homosexuala a felatiei este dublata de constiinta vinovatiei savarsirii unui act pedepsit sau incriminat de mentalitatea conservatoare clasica. O astfel de amestecare a placerii suptului cu angoasa sufocarii prin spanzurare se regaseste in fantasma penisului urias care poate fi dedusa din lauda fata de propriul penis sau de penisul rasei sale despre care vorbeste cu mandrie la min. 09 :20 din urmatoarea conversatie telefonica:



Sintagma „black thang” este destul de apropiata de actul ratat prin derivarea ei de la forma corecta „black thing” (instrument de negru). Doar ca ea a devenit, cu mult timp inainte de folosirea sa de catre Michael, parte a argoului suburban menita sa arate superioritatea negrilor fata de albi, cel putin in materie de dimensiuni ale penisului. Evident, in componenta acestei forme colective de act ratat nu poate fi ignorat cuvantul "tank" (tanc) ce pare a forma un calambur cu „thing” ce rezulta in cuvantul „thang”. Daca aducem in consideratie si conceptia sa sadica despre actul sexual putem vedea, in penisul urias, tunul violent al tancului care aduce moartea cu proiectilele sale. Perceptia agresivitatii unui penis urias, in masura sa ii agreseze plamanii, este o imbinare a placerii cu trauma, a satisfactiei sexuale cu traumatismul razboiului. Simptomul sau dispenic este o rezultanta a acestor forte care se alimenteaza energetic reciproc. In urmatorul articol voi analiza si alte simptome in care sunt implicate repulsia fata de nevoia sa de oralitate dublata de inhibarea ei ca urmare a constiintei iminentei pedepsei .

* Acest fenomen este cunoscut in literatura de specialitate sub numele de „beneficiu primar”. Toate simptomele nevrotice se manifesta pentru a satisface la nivel fantasmatic ceea ce de fapt ele interzic la nivel pur instinctual. Acesta este de fapt sensul intregii minti omenesti care preia pulsiunile instinctuale si le modifica cultural si/sau functional pentru a le satisface mai complex in societatea civilizata.


Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Click aici: http://baldovin.blogspot.com/2010/07/michael-jackson-94-oralitatea-sa.html pentru urmatorul articol





Share this article :
 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved