6.7. Simptomul dispneic, Diana Ross si o posibila capcana din partea celor de la Motown
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior.
Din datele oferite de insusi Michael Jackson relativ la aceasta patanie, putem observa o predispozitie pentru conversiune somatica insa totusi insuficient de puternica sau de persistenta in timp pentru a fi intrunite criteriile pentru o nevroza isterica. Dar structura lui psihopatologica este destul de apropiata ca forma si continut de simptomele specifice conversiunii isterice. Ceea ce ii lipseste este exact fondul cultural specific nevrozei. Daca se nastea cu 100 de ani in urma si daca ar fi fost emigrant din Europa cea ipocrita si fals manierata, si nu rapit din Africa, poate ca ar fi dezvoltat o nevroza autentica. Insa Michael a primit doar anumite influente nefaste ale civilizatiei occidentale iar simptomul in cauza arata pe deplin asta. Dar, spre deosebire de nevroticul autentic care manifesta constant astfel de simptome, la Michael Jackson el este conditionat de o perioada de presiune foarte mare odata cu filmarile la "Vrajitorul din Oz", dupa cum spune direct el in "Moonwalk". Evident ca stresul acumulat s-a putut manifesta intr-o astfel de forma. Rolul analizei in acest context este acela de a descoperi ingredientele acestui simptom relativ la situatia lui concreta din acel moment.
Un amanunt de importanta capitala in ecuatia acestui simptom este faptul ca partenera sa de filmare ce juca rolul micutei „Dorothy” era insasi Diana Ross. Dupa despartirea de Motown, relatiile cu Diana au ramas in continuare calde, spune Michael in autobiografia "Moonwalk" (pag 43.). Dar, din spusele lui, ne dam seama ca nu mai erau chiar ca pe vremuri si ne putem imagina ca era chiar imposibil sa mai fie. Familia Jackson s-a mutat efectiv in Las Vegas, lasand-o pe Diana si pe Jermaine cu fiica lui Gordy in Detroit. El spune ca s-au mai vazut din cand in cand. De data asta insa, s-au trezit din nou cot la cot. Practic, era un motiv pentru reinvierea momentelor magice de la debutul lor istoric la Motown. Avem toate ingredientele pentru reinventarea acelor clipe pierdute.
Si totusi ceva nu a mers cum trebuie. Dincolo de stresul concret al muncii de filmare au existat si alte neplaceri. Una dintre ele este amintita de el insusi in "Moonwalk" (pag 44.) atunci cand Diana l-a luat de-o parte si l-a certat pentru ca a invatat prea repede pasii de dans si ca astfel ar fi pus-o într-o situatie defavorabila. Michael are un motiv intemeiat sa isi aduca aminte o astfel de situatie, respectiv propriul narcisism. Practic, reprosul primit era, in acelasi timp, si un compliment, iar daca el venea de la Diana atunci avea atuurile spre a nu fi vreodata uitat. Dar e posibil sa fi fost si alte reprosuri sau neplaceri pe care Michael sa le fi trecut cu vederea sau sa le fi uitat preferential. Daca lasam un pic imaginatia sa mearga putem ajunge la un scenariu ciudat. Filmul poate fusese planuit de Motown. E posibil ca acest proiect sa fi fost o simpla momeala pentru a-l atrage pe Michael inapoi in companie si, cu el, pe ceilalti frati. Stiind pasiunea lui Michael pentru Diana si pentru actorie, Berry Gordy, seful de la Motown, e posibil sa o fi folosit-o, atat pe ea cat si proiectul "Vrajitorul din Oz" insusi, pe post de momeala. Oricum, Berry Gordy mai facuse o astfel de mutare in trecut, maritandu-si fiica cu Jermaine. Cand au decis sa plece din Motown la Epic, s-au izbit de refuzul lui Jermaine care a ramas.
"Vrajitorul din Oz" a fost un proiect ratat. Succesul sau a fost minim. E ciudat ca o companie cu experienta lui Motown s-a implicat in acest proiect. La experienta lor trebuiau sa stie ca nu va fi de succes. Reprezentatiile de pe Brodway, despre care vorbeste insusi Michael, la care a mers sa invete, erau practic imbatabile. Nu vom putea stii niciodata sigur daca acest proiect a fost o momeala, indiferent de ce declaratii ar face unul si altul dintre cei implicati in aceasta poveste. Stim insa ca Diana si Berry Gordy erau in relatii foarte apropiate si, daca ne amintim de faptul ca, cu ani in urma, jumatate din trupa Jackson 5 locuia la Gordy iar cealalta la Diana, ne putem inchipui cat de apropiati erau, cel putin in materie de afaceri. Poate ca pisicelile si complimentele acestea venite din partea ei erau suprafolosite in acest scop. Nu putem stii sigur ce s-a intamplat in acea perioada. Poate ca Michael era mai vulnerabil in acel moment si a perceput-o astfel, ca pe o lingusitoare. Cert este ca ele au existat si ca aici este momentul in care „Dirty Diana” incepea sa se nasca, desi nici macar primul sau album „Off the Wall” nu se nascuse. Si cert este ca intamplarile de pe platourile de filmare, cumulate cu stresul muncii in sine, au dus la acest simptom dispneic de care a vorbit Michael. Acesta este un scenariu general. Dar nici un simptom, la fel cum nici un efect nu se reduce doar la o singura cauza. In urmatorul articol voi analiza mai amanuntit si pe acesta dar si alte piste pentru explicarea sa.
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson.
Click aici: http://baldovin.blogspot.com/2010/06/michael-jackson-68-analiza-detaliata.html pentru urmatorul articol