Michael Jackson. 7.2. Sclavul clasic, razboiul si Dirty Diana

June 26, 20100 comentarii

Michael Jackson sau atunci când lumea s-a golit de idealuri
7.2. Sclavul clasic, razboiul si Dirty Diana

Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior.


Michael Jackson si-a creat imaginea de sef de armata stelara, extraterestra, imbatabila, gata sa cucereasca si sa schimbe lumea cu forta si tehnologia sa avansata. Pentru fanul tipic, a face „alegerea corecta” si a intra intr-o astfel de armata insemna o alegere istorica pe care sclavul clasic o face fata de o armata reala. Inrolarea in armata a fost in perioada clasica alegerea pe care, atat sclavul clasic cat si cel ce e atat de sarac incat nu are ce pierde au facut-o pentru implinire si imbogatire. Pentru sclavul clasic, izbanda pe front si increderea camarazilor era certificatul eliberarii, a accederii intr-o clasa sociala in care sa fie respectat. Orice fan, care aspira la accederea intr-o lumea superioara a vedetei, spera sa faca acest gen de alegere updatata la civilizatia contemporana. Fidelitatea fata de „liderul suprem” si spectacolul total al concertului de pe stadion este in masura sa refaca, la nivel fantasmatic, marsul triumfal al vechilor multimi adunate in armate.

Pentru mentalitatea feminina, armata a insemnat doua lucruri oarecum opuse dar totusi imbinate in acelasi sentiment, datorita asocierii lor perpetue. Timp de secole militarul a fost emblema civilizatiei, spre deosebire de crescatorul de animale care era reprezentantul unei vieti primitive. Militarul a venit cu forta armelor sale, i-a furat acestuia bunurile si i-a violat sotia si fiica, eveniment care s-a sedimentat in constiinta feminina. Un eventual copil dintr-un astfel de viol s-a putut ridica mult peste membrii comunitatii pentru ca era reprezentantul unei culturi superioare. De asemenea, dupa cum am aratat in precedentul articol, asaltul armatelor asupra cetatilor a trezit mereu sentimente ambivalente in mentalitatea feminina. Fantasmarile femeilor contemporane fata de extraterestrii si disponibilitatea lor de a se imperechea cu acestia sunt iarasi actualizari ale acestui tip de invazie, ramas in constiinta feminitatii ca paradoxala portita de iesire din chingile civilizatiei. Pe de alta parte, chiar in limitele restrictiilor sociale ale civilizatiei, militarul avea o imagine seducatoare in constiinta feminina deoarece oferea certitudinea unui oarecare statut social care sa ii permita sa intretina o familie.


Michael Jackson a atins maximul de popularitate pentru muzica de club a anilor 1980 atunci cand a avut imaginea de politist sau militar semidezbracat, intim. Militarul pe jumatate dezbracat este simbol pentru dorinta feminina de incalzire a regulilor reci ale societatii reprezentate de figura amenintatoare si rece a acestuia. Dansul lui sincronizat cu ceilalti dansatori este parca un pas de defilare mult mai elaborat, superior armatelor pamantesti vazute in mod normal. In „Dirty Diana” vedem uniforma de politist, cu tot felul de zorzoane specifice, cu catusele la brau dar fara jacheta, ramas in camasa pe care la un moment dat si-o rupe de pe el. Pentru aceasta am dat anterior o explicatie initiala relativ la hainele rupte ca retraire a saraciei stramosilor sai sclavii. In acest moment putem merge mai departe si găsi un alt element anaclizat in acest comportament psihic si artistic. Un astfel de gest este gestul de violator al militarului clasic prin ruperea hainelor de pe femeia cetatii cucerite. Michael Jackson s-a dedublat in femeie si s-a agresat pe sine astfel.

Ambivalenta generala (ambiguitatea barbat-femeie)* amestecata cu tema razboiului a fost in masura sa devina simbol. Prin simbol nu inteleg ceea ce show-biz-ul foloseste cu sens restrans, ci ceea ce acest termen inseamna, respectiv o incarcatura maxima de sensuri. Michael Jackson a fost un simbol deoarece in el s-au combinat imaginea de fat frumos pe care sclavul femeie o are despre militarul pe jumatate dezbracat aproape adus in pat, dar si imaginea de femeie violata, agresata de catre o astfel de forta (perceputa de victime ca fiind) aproape metafizica a armatei cuceritoare. Initial aceeasi uniforma fusese folosita in „Bad”, insa cu jacheta cu tot, aici insistand pe imaginea de dur, de rau, asa cum insusi militarul si-o face in randul claselor de jos.




Traumatismul razboiului este principalul izvor traumatic cu care este presarat semantic un astfel de gest teribil. In interiorul razboinicului barbat este proiectata femeia pe jumatate dezbracata ramasa ca reper erotic fundamental in constiinta omenirii. Gestul atat de spectaculos al ruperii tricoului si al dezvaluirii bustului intr-un moment de mare incarcatura emotionala si muzicala este poate momentul celei mai intense forte artistice pe care Michael Jackson a dezvoltat-o vreodata. Nu putem sa intelegem acest gest fara vechea sa amintire a femeii barbat. In acest get de tensiune maxima vad transformarea barbatului razboinic cuceritor in femeia violata de acesta, situatie ulterioara cuceririi cetatii. Posibilul viol al lui Joseph asupra lui Katherine poate si el contribui la consolidarea genealogica a combinarii masculin-feminine in acest act psihic. Nevoia de a arata ca o femeie, ajustarea aspectului prin celebrele operatii estetice si amestecul de elemente masculine si feminine in aparenta sa se suprapune peste acest interes psihic special. Pe linie culturala putem ajunge cu asociatia la celebrul mit al androginului dezvoltat de Platon. Aici nu conteaza ca Platon este un fundament al culturii albe occidentale. Mitul androginului si realitatea atragerii si impreunarii sexelor este o realitate universala a tuturor raselor si culturilor.

"Dirty Diana" este o piesa legendara in care sunt combinate toate frustrarile sale, toate sperantele dar si tot talentul său. Voi reveni la analiza ei detaliata pe parcursul urmatoarelor articole.



Dimpotriva, in Smooth Criminal avem imaginea de sef de clan mafiot imbracat la 4 ace, o uniforma a unui alt tip de militar, unul care apeleaza mai rar la arme si mai mult la actiuni subtile. Facutul cu ochiul, catre afara paradei de defilare al dansului, este portita pe care el o lasa fata de lumea din afara, este seductia pe care o face publicului sau.

Din pacate insa, si la nivel moral si la nivel psihic, o astfel de solutie este o falsa solutie. Starea psihica umilita a recrutului, care accepta sa se inroleze in armata si sa imbogateasca corporatiile sau statul totalitar, se datoreaza tocmai faptului ca el insusi este o victima a razboiului ca rezultat al predecesorilor sai, victime ale nenumaratelor razboaie cu care s-a construit civilizatia. In aceeasi masura si la Michael Jackson aruncarea, chiar si la nivel imaginar, in mecanismele inumane ale razboiului ii va aduce angoase teribile. Urmatoarele articole vor trata in detaliu acest subiect al reversului agresivitatii si victoriei in razboi la nivel de constiinta.

*Combinarea masculinitatii si feminitatii in acelasi personaj este o tema foarte interesant dezvoltata de psihanalista Melanie Klein. Ea credea ca imbinarea elementelor masculine si feminine intr-o singura imagine (parinti combinati) este apanajul unei gandiri cristalizate la varste infantile foarte scazute. Evident, daca o astfel de explicatie este sustinuta de pacientul insusi, totul e OK. Dar e bine sa trecem si dincolo de infantilism, catre factorul genealogic cu analiza, in situatia in care interlocutorul pare sa nu fie multumit, si sa vedem rezultatele si dupa o astfel de spargere a barierei ontogenetiste.


Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Click aici: http://baldovin.blogspot.com/2010/06/michael-jackson-73-agresivitate-si.html pentru urmatorul articol






Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved