Michael Jackson. 6.5. O amintire timpurie

June 22, 20100 comentarii

Michael Jackson sau atunci cand lumea s-a golit de idealuri
6.5. O amintire timpurie



Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior.

Iata o amintire timpurie, survenita in perioada de dinainte de debutul la Motown (pe cand Jackson 5 cantau in cluburi), povestita chiar de Michael insusi in „Moonwalk” pag 12 : „Am vazut ceva care m-a dat peste cap (…) Vazusem inainte cateva streepere, dar in acea noapte era o fata cu pleoape superbe si ochi migdalati , cu par lung facandu-si numarul. A facut o treaba pe cinste. Dintr-o data, la sfarsit, si-a scos peruca si niste portocale din sutien aratand ca era un barbat ascuns sub acel machiaj. Asta pur si simplu m-a paralizat. …”

Cel mai important lucru pe care il vad eu la aceasta amintire este conceptia clasica parinte bun – parinte rau pe care Michael Jackson a avut-o inca din frageda varsta. Psihanaliza clasica o considera universala insa eu cred ca nu toti copiii o dezvolta. Cel putin putem concepe ca doar unii copii au un astfel de clivaj mai puternic, unde contrastul intre parintele bun si cel rau este mai mare. Altii il au mai temperat, cei doi parinti fiind văzuti printr-o diferenta de grad sau de dispozitie afectiva momentana. Data fiind ipoteza violului lansata mai sus, ne putem explica un astfel de clivaj bun-rau la copilul Michael Jackson pe baza simplului fapt ca, indiferent cate regrete ar fi avut mama sa insasi ca urmare a unui astfel de posibil eveniment traumatic, totusi instinctul matern le-a invins cu mult si ea a putut darui copiilor ei dragostea necesara. Din acest motiv, pentru el, mama si femininul se incadrau în elementul bun, pe cand tatal, masculinul, era elementul rau. Insa, in momentul in care a observat ca femininul poate fi un alt fel de masculin, copilul Michael Jackson a avut socul perspectivei ca insasi mama buna sa fi fost tot un fel de tata rau. Un astfel de soc l-a avut si La Toya in momentul in care, din cele mai bune prietene, ea si mama sa s-au transformat in inamice de moarte, in momentul in care a decis sa plece din casa parinteasca si sa traiasca pe cont propriu. Sunt pagini intregi de ura scrise in autobiografia sa („Eu si familia Jackson” ed. „Atlas F and T”) pe aceasta tema. Iata ca perspectiva mamei rele este una care reteaza orice punct emotional de stabilitate pentru copiii Jackson, inclusiv pentru Michael.

Putem sa tragem un pic cu ochiul la psihanaliza clasica ce ar vedea persistenta „complexului de castrare”* intr-o astfel de amintire. Transformarea femeii in barbat este reversul transformarii barbatului in femeie prin castrare, tema favorita a psihanalizei clasice. Nu exclud o astfel de supradeterminare, o astfel de intelegere paralela a cauzelor psihice ale unui comportament, gand sau pulsiune**. Daca ne gandim la obiceiul timpuriu al copilului Michael Jackson de a se uita pe sub fustele doamnelor („Eu si familia Jackson” ed. „Atlas F and T” pag. 21), atunci ne putem face o idee despre existenta unei astfel de angoase de castrare. Daca luam in calcul suprasolicitarea libidoului pe care o poate aduce dragostea primita in exces, atunci ne putem forma o idee despre anxietatile auxiliare implicate de pulsiunile travestitiste sau transexualiste, de schimbare a sexului.

Irezistibilul sau apetit de a amesteca realitatea si fictiunea au ca punct de reper aceste evenimente. Cosmarul transformarii era activ in mintea lui, la fel cum viata de cosmar al predecesorilor sai, sclavii, persista acolo. In „Billie Jean” mama il ameninta prin cuvintele „ai grija ce faci, nu-ti bate joc de fete inocente” in loc sa il apere asa cum mama sa, Kate, in general facea in realitate. In „Thriller”, din baiat dragut, se transforma in lup. In „Gosts” se transforma in schelet si in monstru. In „Smooth criminal” trece de la statutul de calau (in pasajele in care are voce groasa si agresiva, exprimata „printre dinti” ) la cel de victima (in refren unde vocea sa pare ca jeleste femeia ucisa). In "Bad" (vezi intregul film) se transforma din baiat timid in golan agresiv. Dar cea mai importanta transformare este cea a realitatii insasi in suprarealitate, atractia lui aproape irezistibila fata de magie. Voi reveni la aceasta tema in articolele urmatoare.

* Psihanaliza clasica insista pe conceptia baiatului mic dupa care si femeile sunt posesoare de penis. Descoperirea anatomiei genitale feminine provoaca unora dintre baietei anumite angoase deoarece ei isi explica lipsa penisului la partea feminina prin efectele unei pedepse, la care si ei potfi pasibili candva.

** Nu trebuie sa credem ca cele doua explicatii se exclud una pe alta deoarece fiecare constituie o cauza in sine separata. Din pacate, mentalitatea epistemologica a omului contemporan nu a trecut inca pe deplin la intelegerea policauzala a evenimentelor lumii, ramanand inchistata intr-o gandire de factura primitivista ce vede lumea ca pe un lant cauzal cu cate o cauza unica ce implica un efect unic. Nu exista lant cauzal ci retele cauzale, cu noduri de cauzalitate in care se intalnesc mai multe cauze. 


Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Click aici: http://baldovin.blogspot.com/2010/06/michael-jackson-66-un-simptom-dispneic.html, pentru urmatorul articol




Share this article :

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved