6.4. Diana Ross: o alta mama si un alt abandon
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la psihicul lui Michael Jackson. Vezi articolul anterior.
Cautand impactul cel mai mare la public, compania Motown a folosit-o pe Diana Ross si pe copiii Jackson intr-o ipostaza nefireasca, fortata. Prin aceasta asociere Motown a vrut sa refaca mitul Albei ca Zapada in lumea negrilor, asa ca au fortat o apropiere intre cei 5 copii si starul care deja era Diana. O parte din ei chiar erau cazati in casa ei unde ea le era si surogat de mama. Probabil ca ea primise indicatii speciale de a se apropia cat mai mult de copii si astfel de a-i face sa intre in rolul piticilor indragostiti de printesa. Asa ca Diana i-a sedus fie si involuntar pe toti fratii Jackson cu tratamentele ei speciale. Dar, cel mai probabil, la initierea seductiei a contribuit direct insusi capul companiei Motown, Berry Gordy. Diana adulta, inconjurata de acesti pitici draguti, a fost un produs de care Motown a profitat din plin. Imaginea Dianei alaturi de Jackson 5 s-a vandut depasind toate recordurile. Ne putem imagina ca Berry Gordy i-a ordonat Dianei sa ii faca pe cei 5 negri mititei sa semene cu piticii din poveste. Ne putem imagina cum i-a sedus. Ne putem imagina cum le zambea in fiecare seara, trimitandu-i la culcare. Ne putem imagina reveriile lui Michael, de copil de 9-10 ani, fata de buzele ei carnoase si natural conturate spre deosebire de cele ale familiei Jackson care erau mai nivelate si mai subtiri. Chiar si buzele mamei sale nu erau atat de natural conturate ca ale Dianei. Mai tarziu isi va fi facut el insusi buze astfel conturate cu ajutorul chirurgiei plastice.
Evident, intre frati probabil ca au apaut imediat gelozii inconstiente, concurenta in castigarea dragostei si fantasmari de invingator. Diana Ross a fost insa si liantul lor, motivatia fiecaruia dintre ei de a da totul pentru trupa si pentru propria familie. Dar, pe termen lung, fiecare s-a ales cu o rana emotionala mai mult sau mai putin vizibila. Acest moment a putut fi o confluenta literara cu atractia sa fata de infantil. Varianta neagra a Albei ca Zapada ar fi fost modelul prin care cultura albilor ar fi fost cumva ajunsa din urma de cea a negrilor, fie ea chiar si numai prin imitatie. Diana insasi parea alba atunci pe langa cei 5 copii Jackson. Iata ca, peste ani si ani, Michael insusi va deveni cel mai alb din aceasta formatie. Dincolo de nevoia trensgenerationala de a scapa de blestemul neamului sau de a fi negru si sclav, s-a adaugat si aceasta noua nevoie de a fi piticul cel mai asemanator cu Alba ca Zapada. Daca specia umana nu ar fi cunoscut aceasta boala, Vitiligo, s-ar putea spune ca Michael Jackson ar fi inventat-o…
Cum era de asteptat, Michael Jackson a fost cel mai afectat. In autobiografia sa "Moonwalk" el vorbeste in termeni speciali de ea: "A fost mama mea, iubita mea, sora mea toate combinate intr-o singura persoana". Am putea face o referire catre analiza pe care Freud a facut-o la un moment dat psihicului lui Leonardo da Vinci; el a gasit in separarea de mama naturala si adaptarea de cea de-a doua mama ca fiind un amanunt foarte semnificativ. Separarea de propria mama si adaptarea la un mediu social nou au fost realitati destul de traumatice si pentru Michael Jackson. Insa trebuie precizat faptul ca trauma se realizase oricum deja inainte de nasterea sa, dupa cum am aratat mai sus. Asa ca trauma celei de-a doua mame a avut in mod cert alta semnificatie la el decat cea descrisa de Freud la Leonardo. Aceasta trauma a fost sfarsitul povestii. Produsul Dianei alaturi de Jackson 5 s-a consumat. Publicul a dorit si altceva. O lume s-a prabusit pentru Michael Jackson. Diana nu mai era printesa calda din povesti. Satula poate de atata dulcegarie jucata in acei ani, satula de lipsa de intimitate de teama de a nu-i traumatiza pe pitici, poate ca Diana a inceput sa le mai arate si coltii fratilor Jackson ajunsi deja adolescenti spre barbati si lui Berry Gordy insusi. Poate ca unul sau altul dintre frati i-a facut avansuri. Poate ca s-a simtit singura in aceste circumstante iar nevoia de a avea un partener care sa o protejeze va fi incoltit in ea. Ne putem imagina ce reactie va fi avut Michael vazandu-si printesa alaturi de alti barbati. Si apoi eruptia acneei sale despre care evoca cu tristete. Iata-l pe Michael Jackson cazut dintr-un basm intr-un cosmar. In acele momente s-a nascut a doua strofa din "Dirty Diana"… Ani si ani de zile a copt-o si s-a pregatit pentru a-si lua revansa in fata Dianei si a destinului.
Fireste ca nu a putut sa spuna in acea carte cat de tare a suferit de pe urma acestei relatii ciudate. In mod cert el a prezentat in mod cosmetizat relatia lui cu ea, ca un om matur. Insa e destul de clar ca nu a putut trece peste depresia neimplinirii dragostei fata de ea. A impartit si el ulterior fanilor acest tip de neimplinire, facandu-i sa il iubeasca si sa le lipseasca. Insa milioanele de tipete nu puteau acoperi o singura soapta de-a Dianei. La nivel ritualic, Michael Jackson a vrut cu disperare ca acest lucru sa se intample, punand zgomotul fanilor dezlantuiti pe fundalul celebrei melodii. "Dirty Diana" este una dintre cele mai reusite piese ale sale. A refuzat de multe ori sa accepte ca personajul feminin din aceasta piesa ar fi Diana Ross, insa probabil ca asta e cel mai evident lucru negat de el din toata cariera sa. Frustrarile sale interioare s-au sublimat in muzica sa la fel cum se intamplase cu Beetoven cand a scris "Simfonia Destinului", in urma unei astfel de deceptii, la fel cum se intamplase cu Goethe care la fel a scris "Suferintele tanarului Werther" sau cu "Luceafarul" lui Eminescu.
Ruperea de mama reala si trecerea la mama surogat a fost un eveniment cu conotatii emotionale profunde. Asa ca, in acest caz putem sa luam in calcul importanta consecintelor acestei situatii si la Michael Jackson, dupa cum psihanaliza freudiana a recunoscut la Leonardo da Vinci. De aici incolo el va avea tot timpul vocatia transcenderii, a nestatorniciei.
Atractia speciala fata de copii este convertirea inversa odata cu varsta maturitatii a libidoului infantil fixat pe adulta Diana. O dragoste mare nu poate fi implinita decat prin certitudinea ca si celalalt iubeste la fel si ofera inapoi darul dragostei oferit de indragostit. A vrut ca si el să fie iubit de copii pentru a-si vindeca fantasmatic aceasta cicatrice afectiva din copilarie, dupa cum el insusi a iubit-o pe Diana. Asta era implinirea dragostei sale din copilarie ramasa neimplinita. Ea s-a regăsit mai tarziu în transformarea in contrariu odata ce va deveni adult deplin, prin fixatia spre tot ceea ce inseamna infantil.
Acest articol este o parte dintr-un text mai amplu ce se refera la
psihicul lui Michael Jackson.
Click aici:
http://baldovin.blogspot.com/2010/06/michael-jackson-65-o-amintire-timpurie.html pentru urmatorul
articol